28-aprel
kuni Qo‘shma Shtatlar yetti nafar rus hukumati rasmiylariga qarshi yangi
sanksiyalarni joriy etdi. Ancha vaqtdan qo‘llanib kelinayotgan usul –
sanksiyalar, nimaga asoslanganiga qarab, bashorat qilib bo‘lmas natijalar
berishi yoki xech qanday samaraga ega bo‘lmasligi mumkin. Keng tarqalgan
mulohazaga ko‘ra, sanksiyalar, odatda, nishon qaratilgan davlat qabul qilib
bo‘lmas harakatlarni amalga oshirganda qo‘llaniladi. Sanksiya kiritayotgan
davlat esa, oqibatlari juda qimmatga tushuvchi yoki natijasi mag‘lubiyat bilan
tugashi muqarrar urushdan saqlanish uchun sanksiyalarni joriy etadi.
Qachon sanksiyalar
yaxshi samara beradi?
1941-yil iyulida Yaponiya Hindi-Xitoyga bostrib kirganda, AQSh
bunga javoban yaponlarga tegishli barcha aktivlarni muzlatib qo‘ygan edi. Buyuk Britaniya va Gollandiya Sharqiy
Hindistoni (hozirgi Indoneziya) aktivlar borasida AQShga qo‘shilishdi.
Sanksiyalar tez orada o‘z ta’sirini ko‘rsatdi va Yaponiya xalqaro savdodagi
asosiy ulushi – 90 foiz import neftidan mahrum bo‘ldi. Sanksiyalarga javob
berishga to‘g‘ri kelganda, Hindi-Xitoy yarimorolidan chiqib ketish o‘rniga Perl
Harborga xujum qildi.
Yaponiya sanksiyalar bo‘yicha fikr yuritib ko‘rishga arziydigan
misol. O‘shanda Qo‘shma Shtatlar shunday yo‘l tanlagandiki, natijada Yaponiya
bir necha oy ichida neft ta’minotidan uzilib, sanoatan rivojlangan malakatga
aylanish imkonidan mahrum bo‘lishi lozim edi. Yaponiya AQSh talablariga
bo‘ysunishi ham mumkin edi, biroq shunday bo‘lgan taqdirda uning o‘rniga
Vashington qarorlar qabul qilar edi.
Yaponlar Qo‘shma Shtatlarga ishonishmadi va ular sanksiyaviy
talablarga har qanday yon berish ketidan yanada ko‘proq talablar paydo
bo‘lishiga amin edilar. Tokiyo urush oqibatlarini yaxshi anglar, biroq AQSh
talablaridan ko‘ra urushdan keladigan ziyon kamroq, deb hisobladi (ehtimol
Yaponiya qudratini baholashda adashtirgandir va Franklin Ruzvelt Tokiyoning
bo‘ysunishdan ko‘ra urushni tanlashini kutgandir). Pirovardida, millatni
falajlantiradigan sanksiyalar bilan yuzlashganda, Yaponiya urushni afzal
ko‘rdi.
Sanksiyalar javob berish imkoniyatlari kam, shuningdek urush
ochish qudratiga ega bo‘lmagan davlatlarga qarshi yaxshi samara beradi. Bu
borada Eron yaqqol misoldir. Ehtimoliy yadro qurollarini hisobga olmaganda,
unda urush bilan javob qaytarish va boshqa tanlovlar imkoniyati anchayin kam (biroq
bunday holatda ham, agar nishon davlat aylanib o‘tuvchi yo‘llarni tpoishga
muvaffaq bo‘lsa, sanksiyalar yetarli natijaga ega bo‘lmaydi).
Aniq yo‘naltirilgan
sanksiyalar
Rossiyaga o‘xshagan mamlakatga samarali sanksiyalarni joriy qilish
Eron yoki Markaziy Afrika Respublikasi kabi davlatlarni iskanjaga olishdan
anchayin mushkuldir. Sababi ruslar harbiy yo‘l bilan javob qaytarish qudratiga
ega. Bundan tashqari Moskva Rossiyadagi G‘arbga tegishli aktivlarni muzlatib
qo‘yib, u yerda faoliyat yuritayotgan ko‘plab g‘arb kompaniyalari, zavodlari,
banklari va boshqalarni og‘ir ahvolga solib qo‘yishi mumkin.Shuningdek, Rossiya
Yevropani energetika ta’minoti yordamida shantaj qilish qudratiga ega.
Moskvaning sanksiyalarga qarshi yuqoridagi yo‘llar bilan javob berishi ongli
qaror bo‘ladimi yoki yo‘qligi muhim savol bo‘lsa, uning shunday javob qaytarish
salohiyatiga egaligi chuqur mulohaza yuritishga undaydi.
Qisman yuqoridagi sabablar, qisman sanksiyalar bo‘yicha yillar
davomida qo‘lga kiritilgan ko‘nikmalar tufayli AQSh va Yevropa davlatlari butun
Rossiyani sanksiyalar orqali iskanjaga olishdan tiyilishmoqda. Buning o‘rniga
ular Ukrainadagi voqealarga aloqadorlikda gumon qilingan shaxslar va kichik
kompaniyalarga sanksiyalar qo‘yish bilan cheklanib turishibdi. Biz buni “aniq
yo‘naltirilgan sanksiyalar” yoki katta ko‘lamdagi ehtimoliy zararni chetlab
o‘tgan holda kichik o‘zgarishlar orqali kerakli natijani olishga qaratilgan
sanksiyalar, deb atashimiz mumkin.
Butun millatdan ko‘ra mavjud rejimga sanksiya qo‘yish g‘oyasi siyosat
oldida ojiz va rejim yaratgan inqirozga aloqasi bo‘lmagan aholini mushkul
ahvolga tushib qolishdan asrashga yordam beradi. Chunki sanksiyalar, eng
birinchi navbatda, oddiy aholiga ta’sir o‘tkazadi. Bunga Iroq misoli yaqqol
dalildir. Bu mamlakatga iqtisodiy sanksiyalar kiritilganda aholining yashash
standardi keskin tushib ketgan edi. Shunday holatda ham rejim aholi ahvolini
yaxshilash uchun ko‘rsatilgan yordamni turli yo‘llar bilan talon-taroj
qilgandi.
Alohida shaxslarga sanksiyalar joriy etish g‘oyasi esa, asosan,
Ukrain Inqirozi davomida paydo bo‘ldi. Rus korchalonlari yoki oligarxlar
guruhining iqtisodiy manfaatlariga xujum qilish bilan G‘arb davlatlari
Rossiyaning Ukrainaga nisbatan siyosatini o‘zgartirishga urinayotgandek qilib
ko‘rinmoqchi. Bu yana bir qancha muhim savollarni yuzaga chiqaradi.
Rossiyaga qarshi
sanksiyalardagi cheklovlar
Birinchidan, Rossiya liderlari nimaga ko‘proq ahamiyat beradi:
qudratgami yoki pulgami, degan savolga javob topish lozim. 1990-yillarda pul
qudratning asosi edi, hozirda ularning ikkisi ham qorishib ketgan: puldor ham
qudratli shaxs ham hozirgi kunda deyarli bir hil ahamiyatga ega. Shu sababli
iqtisodiy sanksiyalar Putin siyosatini o‘zgartira olishi aniq emas.
Bundan tashqari rus liderlari G‘arbning muzlatib qo‘yishidan
saqlash uchun mablag‘ining bir qismini Rossiyada saqlaydi. Albatta, ko‘plab rus
oligarxlarning mablag‘i mamlakatdan tashqariga chiqib ketgan, lekin hammasi ham
emas. Shu sababli sanksiyaga uchragan shaxslar osonlik bilan cho‘kkalab
qolishmaydi. Ular sanksiyalarga qarshi sanksiya bilan javob qaytarishi mumkin.
Bunda ma’lum mablag‘ yo‘qotilsa ham, bu shaxslarning milliy obro‘si oshib
ketadi va ular yo‘qotgan mablag‘ini qisqa muddatda qayta ishlab olish imkoniga
ega.
Ikkinchidan, bu yerda o‘zaro mushtarak aktivlar haqida gap
ketmoqda. Rus korchalonlari Rossiyada g‘arb mamlakatlari manfaati doirasidagi
bir qancha kompaniyalarga sarmoya kiritganlar. Sodda qilib aytganda, taqiqqa
uchragan shaxslarning ko‘pchiligi G‘arb bilan qo‘shma biznesga aloqador.
G‘arb yuz kelgan dilemma haqida aniqroq tasavvurga ega bo‘lish
uchun Rosneft va G‘arbga oid neft kompaniyasi o‘rtasida o‘zaro hamkorlik mavjud
deylik. Shunday vaziyatda G‘arb sanksiyalar bo‘yicha qanday yo‘l tutishi
mumkin? G‘arb har ikki tomon manfaatdor aktivlarni shunchaki muzlatib qo‘yadimi?
Sanksiyalar qora ro‘yxatida yo‘q bo‘lgan aksioner shaxslar bu masalaga qanday
qaraydi?
Nisbatan kichik davlatni iqtisodiy jihatdan bo‘g‘ish imkoniyati
yetarlicha. Lekin Rossiya dunyoning sakkizinchi eng yirik iqtisodiyoti bo‘lib,
uni aniq yo‘naltirilgan sanksiyalar bilan iskanjaga olish deyarli imkonsiz.
Uchinchidan, siyosiy masalalarni ham e’tibordan chetda
qoldirmaslik lozim. Qrim anneksiyasidan so‘ng Vladimir Putinning nufuzi
anchayin yuqoriga o‘rladi. Sanksiyalarga javob qaytarish Putinga qiyinchilik
tug‘dirishi mumkin. Chunki, u javobda muvaffaqiyatsizlikka uchragudek bo‘lsa,
ommaning unga nisbatan ishonchi osonlik bilan yo‘qolishi mumkin.
Atayin besamar
sanksiyalar
Qo‘shimcha qilish mumkin, AQSh qudratli harbiy kuchga ega
rejimning yashab qolish uchun kurashiga xavf solishni istamaydi. Boshqacha qilib
aytganda, Ukraina tufayli o‘zi tayyor bo‘lmagan keng ko‘lamli urushga kirib
qolishni xohlamaydi. Shuningdek, Rossiya tomonidan atayin Vashingtonni tuzoqqa
ilintirish uchun qo‘yilgan Yevropa-Rossiya aktivlarini muzlatmaslikka ham
harakat qiladi.
Obama ma’muriyatida samarali sanksiyalarni qo‘llamaslik uchun
yetarlicha vaj mavjud. Agar bir yil oldin Rossiya-AQSh munosabatlari vaqti
kelib hozirgi ko‘rinishga kelishini bashorat qilganda, hamma uning ustidan
kulgan bo‘lar edi. Tashqi sarmoya AQSh iqtisodiyotining asosi hisoblanadi va
siyosiy rahbarlar ham iqtisodiyot hamda biznes bilan chambarchas bog‘lanib
ketganlar. Agar Siz Xitoy, Saudiya Arabistoni va Hindiston kabi Vashington
bilan yetarlicha ixtilofga ega davlatning rahbari bo‘lsangiz, AQShga sarmoya
kiritishdan oldin ming bora o‘ylab ko‘rgan bo‘lardingiz. Dunyoda esa bunday
davlatlar talaygina.
Shu sababli AQSh sanksiyalari Rossiya siyosatini o‘zgartirishga
qaratilmagan, balki shunchaki sanksiyalar orqali Vashington nimadir qilishga
urinyotgandek tasavvur hosil qildirish uchun ishlab chiqilgan. Sanksiyalar AQSh
Kongressi va Davlat Departamentidagi inson huquqlarini bayroq qilib
ko‘taruvchilarni tinchlantirish uchun mo‘ljallangan. Ularga vaziyatni
yaxshilash uchun nimadir qilinayotganini aytishmoqda, aslida esa xech narsa
qilinmayapti. Biz yashayotgan shovqinli dunyoda xushyor rahbarlar ba’zida
o‘zlarini nimadir qilayotgandek ko‘rsatishni afzal ko‘rishadi.
Jorj Fridman
“Stratfor” tahlil markazi
Хохлаймизми, йукми, Россиядек кудратли давлат учун бу санкциялар умуман фойдасиз. Унинг устига, жахондаги купгина давлатлар АКШ нинг "Дунё Хукмдори" ролида уйнашидан чарчаб кетишди ва жахонда янги "инсофли" "хурмат киладиган" лидерни ич ичларидан кутиб утиришибди.
ОтветитьУдалитьсутак, ерке булсанг охиригача турда куркок америка, гапирасан кулиндан хеч нарса кемеди аслида. качон якка якка уришган бу америкаси узи
ОтветитьУдалить