Yer yuzida tashqi dunyodan
uzilib qolgan davlatlar barmoq bilan sanarli. Ularning eng mashhuri, so‘zsiz,
Shimoliy Koreyadir. Jahonning diqqat-e’tibori doimo shu davlatda bo‘ladi, hamma
undan xavfsiraydi, uni yanada chuqurroq bilishga qiziqadi. Lekin shunday
“yopiq” davlatlar ham borki, ular ko‘zdan panada, hattoki, ko‘pchilik ularning
mavjudligidan ham bexabar. Bunday davlatlardan biri, yon qo‘shnimiz –
Turkmanistondir.
Turkmaniston haqida
avtoritar rejim, g‘alati tabiatli diktatorlar, yopiq siyosat, abadiy
betaraflik, qattiqqo‘l rahbarning oltin haykali, ulkan uglevodorod zahiralari
kabi ma’lumotlardan ortiq narsani deyarli bilmaymiz. Bu davlatni o‘rganish ham
ko‘pchilik uchun qiziq emas. Turkmaniston, hattoki, Markaziy Osiyoda ham
aytarli ta‘sirga ega emas. Lekin oxirgi vaqtga kelib o‘ziga xos tendensiyani
guvohi bo‘lmoqdamiz: Turkmaniston “ochilmoqda”.
Turkmanlar, tarixan ham,
Markaziy Osiyoda o‘z so‘zini siyosiy elitaga o‘tkaza oladigan kuchga ega
bo‘lishmagan. Garchi, mustaqil turkman hukumati “buyuk tarix va ulug‘ millat”
siyosati doirasida Kichik Osiyoda asoslangan qudratli Usmoniylarning ajdodlari
hisoblanmish Saljuqiylar Imperiyasi, hattoki, Erondagi Safaviylar sulolasining
asoschilari turkmanlar bo‘lganligini davlat darsliklarida targ‘ib qilsa-da,
aslida, zamonaviy Turkmaniston hududi arablar, mo‘g‘ullar, keyinchalik, o‘zbek
xonliklari va, nihoyat, Rus Podsholigi hamda Sobiq Ittifoq nazorati ostida
bo‘lgan.
Asosan, sahrodan iborat
bo‘lgan Turkmaniston “Qizil Imperiya” davrida ham boshqa hududlarga nisbatan
kamroq ahamiyatga ega bo‘lgan. Barcha Markaziy Osiyo davlatlari kabi
iqtisodiyoti qishloq xo‘jaligiga qaram bo‘lgan Turkmanistonda ulkan miqdordagi
uglevodorod zahiralari aniqlangandan so‘ng bunday davlatning mavjudligi ma’lum
bo‘la boshladi.
Turkmanistonning o‘ziga xos
“mashhurligi” va siyosiy yo‘li, so‘zsiz, marhum prezident, Buyuk Turkmanboshi
Saparmurod Niyozov bilan bog‘liq. 1985-yildayoq hukumat tepasiga kelgan Niyozov
SSSR qulagandan so‘ng mamlakatda to‘liq nazoratni o‘z qo‘liga olib, cheksiz
qudratga ega bo‘ldi. Mustaqil rahbar sifatidagi ilk yillaridanoq jamiyat
ustidan kuchli davlat nazorati, o‘ta markazlashtirilgan siyosiy boshqaruv va
yopiq siyosatni joriy qildi. Turkmanboshining bu amallari uning xarakteri bilan
chambarchas bog‘liqdir. Ma’lumki, Turkmaniston Sobiq Ittifoq tarkibidan eng
oxirgilardan bo‘lib – 1991-yil 27-oktyabrda o‘z mustaqilligini e’lon qilgan. Bu
shuni ko‘rsatadiki, Niyozov SSSR davrida mustaqil siyosat yuritish ko‘nikmasini
shakllantira olmagan va Imperiyaning qayta oyoqqa turish ehtimolidan
xavotirlangani sababli voqealar rivoji qaysi o‘zanda ketishini kutishga majbur
bo‘lgan.
Ahamiyatlisi, 1990-yillarning
boshida Markaziy Osiyo davlatlarining ichida faqat Turkmaniston geosiyosiy
o‘yinlar, kuchli etnik ziddiyatlar, islomiy fundamentalizmning bosh ko‘tarishi
kabi muammolar bilan yuzlashmadi. Bunga sabab asrlar davomida turkman milliy
davlatchiligi asoslari shakllanmaganligi, milliy o‘zlikni anglash jarayoniga
tashqi kuchlar to‘siq bo‘lganligi edi. Aynan turkman xalqining siyosiy ong
jihatdan “bo‘shligi” Saparmurod Niyozov hokimiyati mavjudiyatining suyangan
tog‘i bo‘ldi. Yangi mustaqil hukumat milliy o‘zlikni anglash va millat
shakllanishi jarayonining bosh tashabbuskorigi aylandi, butun jarayonni qattiq
nazorat ostiga oldi. Noshaffof saylovlar orqali qudratga kelgan, korrupsiyaga
botgan siyosiy rejim uchun ongiy jihatdan boshqariluvchi, o‘ta sadoqatli olomon
suv va havodek zarur edi. Albatta, dunyoda mavjud barcha avtoritar rejimlar
yuqoridagi amallar orqali o‘zini saqlab qolishga urinadi. Turkmaniston bu yo‘lda
yanada olg‘a qadam bosdi: 15 yil davomida Saparmurod Niyozov shaxsi oliy tangri
darajasiga ko‘tarildi, shaxsga sig‘inish aql-bovar qilmaydigan darajaga yetdi. Lekin
bu ham diktatura sharoitida yangilik emas – Shimoliy Koreyadagi Kimlar oilasi
60 yildan ziyod vaqtki, xalqning ibodat qiluvchi mehrobiga aylangan. Niyozov rejimi
esa zamonaviy dunyo davlatchiligi tarixida umuman uchramagan siyosat – “Abadiy
Betaraflik”, sodda til bilan aytganda, do‘stsiz-dushmansiz yo‘lni e‘lon qildi. Bu
betaraflikni Shvetsariya yoki Avstriyaning tashqi siyosatidagi betaraflik bilan
solishtirib bo‘lmaydi, albatta.
Turkmaniston hukumatining
sobiq (ehtimol, marhum) tashqi ishlar vaziri Boris Shixmurodovning yozishicha, “tarixan
bag‘rikeng, tinchliksevar bo‘lgan turkman xalqi” uchun “keskin geosiyosiy o‘zgarishlar
yuz berayotgan zamonaviy dunyoda” betaraf maqomga ega bo‘lish mantiqiy jihatdan
eng maqbul yo‘ldir. Sobiq vazirga ko‘ra, betaraflik o‘z qobig‘iga biqinib
olishni emas, balki qo‘shni xalqlar va tashqi kuchlar bilan teng, barqaror,
iliq va tinch aloqalar olib borishni anglatadi.
Aslida esa, betaraflik
Niyozov rejimini tashqi “xatarlar”dan himoya qiluvchi qalqon sifatida tadbiq
qilingan edi. Davlat tomonidan qattiq nazoratda olib borilayotgan milliy o‘zlikni
anglash va shaxsga sig‘inish jarayoni, o‘zgacha fikrlovchilar va muholifatni
doimiy ta’qib etish orqali ichki barqarorlikni mustahkamlab olgan olish
ortidan, endilikda, rejimni tashqi ta’sirdan muhofaza etuvchi siyosat zarur
edi. Yopiq tashqi siyosat rasman “Betaraflikning 10 yili” dasturi doirasida
olib borildi. Mustaqillikning ilk kunlaridanoq tashqi siyosatda tiyilish
kuzatildi. Abadiy betarflik borasidagi ilk rasmiy bildiruvlardan biri 1995-yil
15-martida Iqtisodiy Hamkorlik Tashkiloti a’zo davlatlarining Islomoboddagi
sammitida Turkmanboshi bayonoti orqali ma’lum qilindi. 1995-yil 12-dekabridagi
BMTning maxsus rezolutsiyasi bilan Turkmaniston abadiy betaraf davlatga
aylandi. Shu yilning 27-dekabr kuni Turkmaniston konstitutsiyasiga abadiy
betaraflik bo‘yicha bandlar kiritildi.
Turkmaniston betaraflik
siyosati bo‘yicha rasmiy izohlarga ko‘ra, ushbu siyosat, asosan, harbiy
bloklarga a’zo bo‘lmaslik, harbiy harakatlarda ishtirok etmaslik, mamlakat
hududida xorijiy harbiy bazalar paydo bo‘lishiga yo‘l qo‘ymaslikni ko‘zda
tutib, mamlakat iqtisodiy jihatdan xorijiy sarmoyadorlar uchun ochiqdir. Lekin,
aslida, hukumat ulkan gaz zahiralarini yopiq siyosat orqali tashqi ta’sirdan
saqlab keldi, butun moliyaviy asosi va qudratini aynan shu tabiiy boylik ustiga
qurdi. Gaz eksporti bo‘yicha ikki o‘n yillik davomida Rossiya Turkmanistonning
asosiy hamkori bo‘lib keldi.
Qimmatli gaz zahiralari
ustidan mutlaq nazoratni qo‘lga kiritgan hukumat kelayotgan ulkan foyda
yordamida aholini minimum darajadagi eng muhim oziq-ovqat, bepul gaz, elektr
energiyasi va ichimlik suvi bilan ta’minladi. Aholisi kam, hududining katta
qismi sahrodan iborat bo‘lgani uchun shahar-qishloqlari tarqoq joylashgan va
kommunal tizimlar bilan qashshoq ta’minlangan Turkmaniston uchun bunday “sahiylik”
unchalik qimmatga tushmaydi. Korrupsiya va davlat mulkini talon-taroj qilishni
hisobga olmaganda, albatta. Bu davlat siyosati siyosiy ongi rejim mafkurasi
bilan egallangan turkman xalqini hukumatga yanada qaram qilib, sadoqatini
oshirishi lozim edi va shunday bo‘ldi ham.
Tashqi tomondan Saparmurod
Niyozov vafoti, ya’ni 2006-yil 21-dekabrga qadar ichki va tashqi xatarlarsiz,
mutlaq qudratdan bahramand bo‘lgandek ko‘rinadi. Ammo, uning abadiy
betarafligi, qattiqqo‘l siyosati, doimiy ta’qibi va hukumatdagi tozalovlari
siyosiy rejim barqarorligi kafolatchisi bo‘la olmadi. Garchi keng ko‘lamli xalq
noroziligi yoki davlat to‘ntarishi ehtimoli kam bo‘lsa-da, siyosiy elita butkul
Niyozov izmida emas edi. Buni yaxshi anglagan Turkmanboshi maxfiy politsiya
tuzilmasiga kuchli e’tibor berdi. Hokimiyatni bosib olishidan qo‘rqib, armiya
salohiyatini eng quyi bosqichda ushlab turdi. Turkman armiyasi Markaziy
Osiyodagi eng kuchsiz armiyaga aylandi. Rahbarlar tinimsiz almashtirib turildi.
Turkmanboshi, ayniqsa, xorijiy ta’sirning mamlakat ichiga suqilib kirishidan
xavfsirar edi. Natijada 2002-yil noyabrida tafsilotlari hanuz sir qolayotgan “Shixmurodov
ishi” yuzaga keldi.
Rasmiy versiyaga ko‘ra,
o‘sha paytdagi tashqi ishlar vaziri Boris Shixmurodov xorijiy kuchlar bilan til
biriktirib, amaldagi hukumatni ag‘darib tashlashni rejalashtirgan bo‘lgan. Ushbu
ayblovni jinoyatchi sifatida milliy televidenie orqali xalqqa namoyish etilgan
Shixmurodovning o‘zi ham tasdiqlagan. Biroq turkman hukumati ushbu ish
yuzasidan butun nazoratni o‘z qo‘liga olganligi sababli hozirga qadar o‘sha paytda
davlat to‘ntarishiga urinish bo‘lgan-bo‘lmaganligi aniqlanmagan. Muhimi,
Niyozov rejimi “Shixmurodov ishi” ortidan keng ko‘lamli tozalov ishlari olib
bordi, mamlakat xorijliklar uchun butunlay yopildi, yopiq siyosat yanada
qattiqlashdi, Turkmanboshi qudrati eng yuqori cho‘qqiga yetdi.
Turkmanistonning dunyodan bu
tariqa uzilib qolishi to Niyozovning vafotiga qadar davom etdi. Niyozov rejimida
ham barcha diktaturalarda bo‘lgani kabi bir muammo mavjud edi: vorislik.
Turkmanboshining to‘satdan vafot etishi sabablari borasida turli ovozalar
to‘lqini pasaymay turib, siyosiy tahlilchilar navbatdagi rahbar kim bo‘lishi
haqida turli fikrlarni o‘rtaga tashlay boshladilar. Turkmanboshining bo‘shab
qolgan o‘rni uchun imkonli da’vogarlar deyarli yo‘q edi: butun hukumat
Turkmanboshi tomonidan sistematik tarzda tozalab turilardi. Xuddi shu manzarada
Prezident Gvardiyasi rahbari Oqmurod Rejepov bilan mustahkam aloqa o‘rnatishga
muvaffaq bo‘lgan Gurbanguli Berdimuhammedov prezidentlik posti uchun harakatni
boshlab yubordi. Rejepov Turkmanboshining davomiy tozalovlaridan omon qolgan
kamdan-kam amaldorlardan bo‘lib, uzoq muddat davomida rejim maxfiy kuchlarini
boshqarib kelgan edi. U parda ortidagi Ikkinchi Turkmanboshi bo‘lib, yillar
davomida Niyozovnikidan kam bo‘lmagan qudratni qo‘lida to‘plashga muvaffaq
bo‘lgandi. O‘sha paytda Bosh Vazir (bosh vazir Turkmanboshining o‘zi bo‘lgan)
o‘rinbosari lavozimida ishlagan Berdimuhammedov Rejepovni har qanday moliyaviy
ehtiyojini qondira boshladi. Evaziga Oqmurod Rejepov prezidentlik uchun
yo‘ldagi barcha to‘siqlarni ixtiyoridagi qudrat yordamida supirib tashladi.
2007-yilning 11-fevralida esa Gurbanguli Berdimuhammedov osonlik bilan
navbatdagi Turkmanboshiga aylandi.
Endilikda xalqaro
hamjamiyatning Turkmanistonga e’tibori orta boshlagan edi. Bunga Berdimuhammedov
tomonidan yopiq siyosatni yumshatish uchun va’dalar va Niyozov shaxsi sig‘inish
asoratlariga qarshi amaliy harakatlarning boshlanishi sabab bo‘ldi. Biroq vaqt
o‘tishi bilan barcha umidlar puchga chiqdi: Turkmaniston bir avtoritardan
ikkinchisi qo‘liga o‘ta boshladi.
2007-yilning o‘zidayoq
Oqmurod Rejepov o‘z vazifasini suiste’mol qilish aybi bilan hibsga olindi. Natijada
mamlakatdagi kuchlar muvozanati buzilib, Berdimuhammedov yagona va mutlaq
qudratga ega shaxsga aylandi. Turkmaniston o‘z qobig‘iga o‘ralishda davom
etardi. Ushbu jarayonni Rossiyaning GazProm kompaniyasi bilan rasmiy Ashxobod
orasida gaz eksporti yuzasidan kelishmovchilik yuzaga kelishi va ikki mamlakat
o‘rtasiga sovuqchilik tushishi buzib yubordi. Iqtisodiyoti gaz eksportiga qaram
bo‘lgan turkman hukumatiga Eronga sotilayotgan oz miqdordagi gazdan keladigan
foyda yetmas edi. Shunday qiyin vaziyatda turkman hukumati joniga Xitoy oro
kirdi. Pekin mamlakatning eng yirik iqtisodiy hamkoriga aylandi. Xorijiy davlat
bilan bunday keng ko‘lamli hamkorlik mustaqillikka erishilgandan buyon
kuzatilmagan edi.
Rejimning fuqarolar ustidan qattiq
nazorati saqlanib qolsa-da, o‘tgan yilning so‘ngida Fransiya, Ispaniya,
Indoneziya, Singapur, Quvayt, Ummon va Misrga bevosita yoki bilvosita avia-marshrutlar
ochildi. Shu paytga qadar turkmanlar bunday imkoniyatga ega emas edilar. Hattoki,
O‘zbekistondan tashqari boshqa Markaziy Osiyo davlatlariga quruqlik yoki havo
yo‘li mavjud emas.
Joriy yilning boshida esa
yana bir muhim o‘zgarish yuz berdi. Berdimuhammedov aholini bepul gaz va elektr
energiyasi bilan ta’minlash ijtimoiy siyosatini 2030-yilga davom ettirishni
va’da qilgan bo‘lsada, 17-yanvar kuni hukumat tabiiy gaz iste’moliga cheklov
joriy qildi. Qarorga ko‘ra, turkmanlar oylik 50 kub metr bepul gaz imkoniga
ega. Ushbu cheklovdan ortiq ishlatilgan har ming kub metr tabiiy gaz uchun 7
AQSH dollari miqdoridagi to‘lov to‘lashga to‘g‘ri keladi.
Shuningdek, betaraflik
siyosatining abadiyligi ham savol ostida qolmoqda. Turkmaniston hukumati
betarflik siyosatining asosiy qismini tashkil qiluvchi demilitirizatsiya konsepsiyasiga
zid harakat qilmoqda. BMTdan boshqa biror ko‘zga ko‘rinarli tashkilot yoki
ittifoqqa a’zo bo‘lmagan Turkmaniston Ozarbayjon, Eron, Rossiya va Qozog‘iston
bilan Kaspiy dengizidagi gegemonlik uchun kurash boshlagan. Hozircha Turkmaniston
harbiy dengiz floti salohiyatini qadamba-qadam oshirib borayotgan bo‘lsa-da,
joriy yildan quruqlikdagi qo‘shinga ham alohida e’tibor qaratishi turgan gap.
2014-yilning so‘nggiga qadar
xorijiy qo‘shinlar Afg‘onistondan chiqib ketar ekan, ushbu mamlakat bilan 700
kilometrdan ziyodroq umumiy chegaraga ega Turkmaniston yuz berishi mumkin
bo‘lgan regional o‘zgarishlardan xoli qolishga kafolatlanmagan. Bu esa turkman
hukumatini xavotirlantirishi tabiiy. Afg‘onistonda yuz berishi mumkin bo‘lgan
navbatdagi beqarorlikdan omon qolish uchun rasmiy Ashxobod, eng avvalo, mintaqa
davlatlari va bu hududda katta ta‘sirga ega bo‘lgan qudratli davlatlar bilan
hamkorlik qilishiga to‘g‘ri keladi.
Biroq Turkmanistonning
“ochilishi” osonlik bilan sodir bo‘ladigan jarayon emas. Buning asosiy sababi “ochilish”ni
joriy hukumat istamaydi. Aholida siyosiy ong va faollik eng quyi bosqichda
saqlanib qolar ekan, ochiq, bozor iqtisodiyotiga asoslangan siyosat yurtish
uchun birlamchi harakatni mamlakat ichkarisidan kutishning ma’nosi yo‘q. Turkmanistonning
gaz zahiralariga boyligi hisobga olinsa, bunday tashabbus (xuddi Xitoy kabi)
bilan chiqadigan davlatlar soni yaqin kelajakda ko‘payib borishini tahmin
qilish mumkin.
19-asrning so‘ngida
jahonning qudratli davlatlari Xitoyga nisbatan “Ochiq Eshiklar Siyosati”ni
qo‘llashgan edi. Bu siyosatning zamonaviy ko‘rinishi tez orada Turkmanistonga
nisbatan ham qo‘llansa ne ajab. Zero buning ilk belgilari allaqachon paydo
bo‘lgan.
Комментариев нет:
Отправить комментарий