Bugun biz sizlarni ajoyib, lekin g`amgin
bir sayohatga chorlamoqchimiz. Qanday sayohat ekan deysizmi? Bu Suriyaning
yaqin o`tmishiga qisqa nazar. Ushbu maqolamiz oldingilaridan farq qiladi. Biz
uslubimizga biroz yangilik qo`shishga qaror qildik, ya`ni karikaturalar. Hayron
bo`layotgan bo`lishingiz mumkin: “Geosiyosatga yumorning nima aloqasi bor?” Biz
karikaturalar orqali ayni damdagi Suriya inqirozining asl ildizlarini ko`rsatib
berishga urindik.
Oxirgi o`n yillikdagi jahon siyosiy maydoni
ko`plab davlat to`ntarishlari, mintaqaviy inqirozlarga guvoh bo`ldi. Ukraina,
Qirg`iziston, arab dunyosidagi inqiloblar bularning eng mashxurlaridir.
Inqiloblar yuz berar ekan, bu talato`plar mamlakat tashqarisidagi kuchlar
tomonidan uyushtirilayotganligi haqidagi gaplar har tomonda urchib ketdi.
Go`yoki, tashqaridagi “buzg`unchi” kuchlar mamlakat ichkarisiga turli yo`llar
bilan suqilib kirib, “osuda va faravon hayot”ga rahna solayotganmish. Xo`sh, bu
kabi gaplar qanchalik haqiqatga yaqin?
Biz bu safar e`tiborni xuddi shu narsani
tahlil qilishga qaratdik. Buning uchun Arab Bahorining achchiq va tuganmas
inqirozi bo`lib kelayotgan Suriyani misol qilib oldik.
Maqoladagi karikaturalar Suriyaning achchiq
o`tmishini ko`rsatib beruvchi “Xarobaga Yo`l” loyihasidagi karikaturalarga
asoslangan. Suriyaning yaqin moziyiga nazar solish orqali bir narsani
aniqlashtirib olish mumkin: Bashar al-Assad va Assadlar oilasi aslida kim o`zi?
Bashar al-Assad jahondagi “buzg`unchi” kuchlarning manfaatlari deb jabr
ko`rayotgan millat qahramonimi yoki Suriyani shunday ayanchli ahvolga solib
qo`ygan uquvsiz “diktator”?
Minglab kitoblarga ham joy bo`lmaydigan
Suriyaning asl zamonaviy tarixi shu qisqagina, lekin inqirozning sabablarini
anglab yetishga undaydigan maqolada yoritib berishga harakat qilingan. Demak,
Sayohatga Marhamat!
HAFEZ AL-ASSAD
Hafez al-Assad, amaldagi prezident Bashar
al-Assadning otasi, Suriyaning mustaqil davlat sifatidagi qisqa tarixida eng
muhim o`rin egallaydigan shaxsdir. Hozirgi Suriyaning siyosiy, iqtisodiy va
ijtimoiiy hayotidagi deyarli har bir jihat mamlakatni 1970-yildan to vafotiga
qadar, ya`ni 2000-yilgacha “temir musht” bilan boshqargan Hafez tomonidan
shakllantirilgan.
Hafez Suriyadagi qudratli odamlarning
avlodi edi. Uning bobosi Sulaymon kuchliligi, jasorati va merganligi bilan
hurmatda edi. Odamlar uni “al-Vahhish” (“Yovvoyi odam”) deb atardilar va bu
laqab shu darajada odamlar ongiga singib ketadiki, Sulaymon uni o`z
familiyasiga aylantiradi. Uning o`g`li Ali Sulaymon ham otasining qaynoq
fe`l-atvorini meros qilib olgan edi. U o`z oilasining obro`sini tog`li Alevit
qabilalari orasida yuksakka ko`tarishga erishadi. Ali Sulaymon oilasining
martabasi oshib boradi va 1927-yilda qabila oqsoqollarining maslahati bilan bu
oila “al-Assad” (“Arslon”) nomini familiyia qilib oladi.
Al-Assadlar oilasining tarixiga
bag`ishlangan “Assad: O`rta Sharq uchun kurash” asarining muallifi Patrik
Sillga ko`ra, Hafez Suriyaning shimoliy-sharqida joylashgan, “yuzlab paxsa va
tosh uylardan tashkil topgan, na masjidi, na cherkovi, na do`koni, na oshxonasi
va biror ravon yo`li bo`lmagan” Qadraha qishlog`ida dunyoga kelgan. Qishloq
odamlaridan juda kamchiligi savodli edi, biroq Hafezga omad kulib boqadi. U
yaqin-atrofdagi fransuz kolonial boshlang`ich maktabida ta`lim olishga muvaffaq
bo`ladi. 16 yoshida dunyoviy, pan-arab Baaz partiyasiga a`zo bo`lib kiradi. Tez
orada u Baaz adabiyotlarini tarqatish, o`z uyida maxfiy yig`inlar tashkil qilish
va raqobatchi guruhlar hamda politsiyaga qarshi kurash olib boorish kabi
harakatlari ortidan partiyaning eng muhim a`zolaridan biriga aylanadi.
Hafez 1963-yilda baazchilarni mahkama bilan
yuzlashtirgan davlat to`ntarishida muhim rol o`ynaydi. Uch yildan so`ng Hafez
yana bir to`ntarishda qatnashadi, natijada Mudofaa Vaziri darajasiga ega
bo`ladi. Oradan to`rt yil o`tib, u yana bir to`ntarishni amalga oshiradi. Bu
to`ntarish orqali u o`z yo`lida turgan har qanday to`siqni supurib tashlashga
erishadi va umrining oxirigacha Suriya prezidentiga aylanadi.
Suriyaning qattiqqo`l rahbari yo`lidagi har
qanday qarshilik va muholifatni yo`q qilish orqali mamlakatning oldingi
rahbarlari boshiga tushgan ko`rgiliklardan omon qolishning uddasidan chiqa
oladi. Hafez siyosiy boshqaruvni markazlashtiradi, konstitutsiyani o`zgartiradi
va Sovet Ittifoqi bilan qalin aloqalar o`rnatadi.
Hafez qo`l ostidagi media va kuch ishlatar
tizimlar yordamida tinimsiz propagandalar olib borib, o`zini millat markazidagi
shaxsga aylantirishga muvaffaq bo`ldi. U mamlakatning har bir burchagini
kuzatib turadigan kuchli mahfiy xizmatni tashkil qilib, sovet uslubidagi
shaxsga sig`inish rejimini o`rnatdi. Butun mamlakat uning xaykallariyu
portretlari bilan to`lib toshdi. 1982-yilda Hafez al-Assad Suriyaning
to`rtinchi eng yirik shahri, Hamada minglab sunniylarni shafqatsizlik bilan
qirishga buyruq berdi, bir yil o`tar-o`tmas o`z ukase Rifat tomonidan
uyushtirilgan davlat to`ntarishini bostirdi.
Xulosa qilib aytganda, Hafez bir diktator
qilishi mumkin bo`lgan hamma narsani oshig`i bilan amalga oshirdi. U 30 yillik
avtoritar boshqaruvi davomida Suriya xalqiga qarshi shunday jinoyatlarni amalga
oshirdiki, millat tomonidan xar qanday jazoga loyiq edi. Biroq Hafez al-Assadga
omad kulib boqdi: u bunday jazolardan omon qolib, 2000-yilda yurak xurujidan
osongina o`lim topdi.
BASHAR AL-ASSAD
Bashar al-Assad otasi mamlakat oliy
rahbariga aylanishidan roppa-rosa besh yil oldin, 1965-yilda poytaxt Damashqda
dunyoga kelgan. Besh farzandning uchinchisi bo`lgan Basharning bolaligi shohona
o`tgan. Suriyaning bo`lajak rahbariga nisbatan atrofdagilarning e`tibori kamroq
edi. Hammaning og`zida uning akasi Basel bo`lib, xarizmatikasi, o`ziga
ishonganligi bilan aynan u Hafezning vorisi sifatida ko`rilardi. Bashar esa
uyatchan va siyosatga qiziqmasdi.
Bashar o`rta maktabni 1982-yilda tamomladi
va harbiy doktor bo`lishga qaror qildi. Maqsadini amalga oshirish uchun
Londondagi Western Eye Hospitalning
oftalmologiya fakultetiga yo`l oldi.
1994-yilda Basharning hayoti butunlay
o`zgarib ketadi, akasi Basel avtoxalokatda vafot etadi. Endilikda butun e`tibor
xech kim kutmagan vorisga qaratiladi. Baselning dafn marosimi tugashi bilanoq
Basharning prezidentlikka tayyorgarlik davri boshlanadi: u harbiy akademiyaga
joylashadi va marhum akasining ofisida ishlay boshlaydi.
Hafez al-Assad ham 2000-yil 10-iyunda vafot
etadi. 34 yoshli bo`lajak prezidentning oldida bir muammo paydo bo`ladi:
hokimiyatni qonuniy egallash uchun uning yoshi yetmas edi. Buning imkoni tez
orada topiladi, parlament prezidentlikka nomzodning yoshini 34 yoshgacha
minimallashtiradi. Ana shundan so`ng “adolatli” saylovlar o`tkaziladi va
2007-yilda Suriya xalqi Bashar al-Assadni yana bir bor “qayta saylaydi”.
Prezident bo`lishini xech kim tahmin
qilmagan Bashar davlatni shu paytgacha qoyillatib boshqarolmadi. Ko`pchilikning
fikricha, unda marhum akasidagidek xarizma va ishonch yetishmaydi. 1983-yildagi
davlat to`ntarishi amalga oshmay mamlkatdan qochib ketgan Basharning amakisi
Rifat jiyani haqida CNNga shunday degandi: “Bashar rejim uning nomidan nimaga
qaror qilsa, faqat shunga ergashadi.”
Balki Bashar al-Assaddan yaxshi doktor
mumkin edi, lekin u yaxshi davlat rahbari bo`lolmagani aniq. U haqida
Suriyaning sobiq Bosh Vaziri Abdul Halim Haddamning so`zlariga quloq tutamiz: “Siz
erta tongda u bilan nimanidir muhokama qilishingiz va ikklangiz bir qarorga
kelishingiz mumkin, lekin tushdan so`ng boshqa birov kelib, uning fikrini
o`zgartirib ketishi juda oson.”
To`satdan kelgan oliy lavozim va uning
uquvsizligi Suriyani shu ahvolga boshlab keldi. So`nggi paytlardagi Bashar
al-Assadning harakatlari shundan dalolat bermoqdaki, u mamlakatni saqlab qolish
uchun emas, balki o`z jonini saqlab qolish uchun kurashmoqda. Bashar xech
qachon prezident bo`lishga harakat qilmagandi, odamlar ham uni bo`lajak rahbar
sifatida ko`rishmasdi. Barcha tahminlar haqiqat bo`lib chiqdi: Bashar al-Assad “yaxshi”
diktator bo`lolmadi.
Suriya ko`chalarida hukumat va isyonchilar
o`rtasidagi janglar davom etarkan, ehtimol, ayni damda Suriya prezidenti Bashar
al-Assad o`z xonasiga biqinib olib, Kaddafiy va Saddamlarning taqdirini yodga
olgan holda, o`ziga-o`zi: “Nimalar bo`lyapti? Axir men shunchaki ko`z doktori
bo`lmoqchidim-ku?!” deyayotgandir…
FUQAROLIK HUQUQLARI VA FAVQULODDA QONUN
Tarixdan ma`lumki, Suriya xech qachon inson
huquq va erkinliklari uchun namuna davlat bo`lmagan. Kolonial davrda fransuzlar
suriyaliklarni xech qanday sudsiz qatl qilar va “jinoyatchilar”ning jasadlarini
namoyishkorona Damashqning markaziy maydoniga terib qo`yishardi. Ikkinchi Jahon
Urushidan keyin suriyani boshqargan Adib Shishakli mustaqil gazetalarni
taqiqlab qo`ydi, muholifat va etnik ozchilik a`zolarini ta`qib ostiga oldi. 1963-yilda
hokimiyatni egallagan Baaz partiyasi Favqulodda O`tish hukumatini shaklllantirdi.
Bu hukumat chiqargan “Favqulodda Qonun” xavfsizlik kuchlariga cheksiz imkoniyat
berardi. Bu qonunni ro`kach qilgan kuch ishlatar tizimlar xavfsizlik vajidan
har qanday fuqaroviy erkinliklarni cheklar edilar, odamlar asossiz xibsga
olinar va sud hukmisiz qamoqqa tashlanardi. Qanchalik g`alati eshitilmasin, bu
qonun 2011-yil apreligacha rasman amalda bo`ldi.
Suriya Inqirozi boshlangandan so`ng esa
hukumat xavfsizlik kuchlariga namoyishlarni har qanday yo`l bilan bo`lsada
bostirishga buyruq berdi. Bu buyruq esa vaziyatni yanada keskinlashtirib
yubordi, xolos.
DAMASHQ BAHORI
Bu “bahor” kun kelib Suriyaga kelishi
haqida 2000-yillar boshida xech kim o`ylamas edi. Suriyaliklarning yangi,
g`arbcha ta`lim olgan rahbardan umidlari katta edi. Butun mamlakat o`rnatilgan
avtoritar rejim tugatilib, demokratiya qaror topdirilishi haqida orzu qilardi.
Bashar siyosiy mahbuslar uchun haqiqiy “do`zax” hisoblangan Mezzeh
qamoqxonasini yopish mumkinligi haqida gapriganidan so`ng millat faollariga
yanada jon kirdi. Ular bu taklifni olqishlab, yangi-yangi islohotlar loyihasini
ishlab chiqishga kirib ketishdi. Afsuski, ularning quvonchi uzoqqa cho`zilmadi…
2001-yilning avgustidan islohotlar
tarafdorlari “konstitutsiyaviy tuzumni g`arazli fikrlar bilan ag`darish” va “irqiy
hamda sektaviy ayirmachilikni targ`ib qilish” aybi bilan xibsga olina
boshlandi.
Ayni vaqtdagi fuqarolar urushida o`sha
paytda maqsadlari amalga oshmay qolgan islohotchilar ham harakat qilishayotgani
aniq. Biroq dunyoviy tuzum tarafdori bo`lgan isyonchilar bilan bir qatorda
jihodchilar ham hukumatga qarshi kurash boshlar ekan, odamni yuragi yana g`ash
tortadi. Agar diniy unsurlar (ular haqida oldingi maqolalarimizda ma`lumot
bergan edik) ustunlikni qo`lga kiritgudek bo`lsa, Suriyada xech narsa o`zgarmasligi
aniq. Dunyoviy avtoritar rejim shunchaki diniysi bilan almashadi, xolos.
ROSSIYA
Ma`lumki, Rossiya Suriyaning azaliy va eng
qudratli ittifoqdoshi hamda ayni damda Assadning eng so`nggi “suyangan tog`”i
hisoblanadi. Rossiya va Xitoy Suriyaga qarshi kiritilayotgan har qanday BMT
sanksiyasiga veto qo`yayotganligi ham
hammaga ma`lum.
Ruslar haligacha Assadga qurol sotishni
to`xtatganlari yo`q. Kreml va Damashq o`rtasidagi eng so`ngi qurol savdosi shu
yilning yanvarida bo`lib, unda Suriyaga qiymati 550 mln dollarlik 36 ta
qiruvchi samalyot jo`natildi.
Damashqning Moskva bilan iliq aloqalari
Sovuq Urush davriga borib taqaladi. 1950-yillarda Nikita Xrushchev arab
dunyosida tobora geosiyosiy o`yin markaziga aylanib borayotgan Suriyaga 200 mln
dollar miqdorida “beg`araz” yordam xadya qiladi. SSSR-Suriya munosabatlari
1970-yildagi Hafezning muvaffaqiyatli davlat to`ntarishidan so`ng yanada
qalinlashadi. SSSR AQSHdan ko`mak olayotgan va borgan sari O`rta Sharq
mintaqasida ta`sirini oshirib borayotgan Isroilga qarshi Suriyani qurollantira
boshlaydi. Bunday qurollantirish bizning zamonamizgacha davom etib kelmoqda.
2011-yilda Rossiya Assadga qiymati 1 mlrd dollardan ortiq bo`lgan qurol-yarog`
sotganligi ma`lum.
Qurol-yarog` aloqalarining geosiyosiy
muhimligi Tartus dengiz bazasi bilan bog`liq. 1971-yilda Hafez al-Assad
ruslarga bu hudduda harbiy baza qurishga izn bergan edi. Ushbu baza hozirda
Rossiyaning Sobiq SSSR hududidan tashqarida saqlanib qolgan yagona harbiy
istehkomi hisoblanadi. Xuddi shu sabablar uchun Assad Rossiya uchun qadrli
hisoblanadi. Putinning “nazari”ga tushgan bu “yaxshi bola” asosiy qurol
xaridori bo`lishidan tashqari ruslarga mamlakati hududidan yadro qurolini
saqlash uchun joy berishi mumkinligi bilan ham “ardoqlanadi”. Shu sababli Rossiya
hanuz Assad diktaturasini qo`llab kelmoqda.
LIVAN
Rossiya bilan munosabatlariga o`xshamagan
holda Suriya-Livan munosabatlari 1920-yilda ayro tushgan. Livan shu yili
Yevropa qudratlari tomonidan Suriya tarkibidan ajratib olingan edi. shu davrdan
boshlab Suriya va Livan aloqalari keskinlashib ketdi. Suriya nisbatan kuchsiz
Livanga 1976-yildan to 2005-yildagi “Kedr Inqilobi”ga qadar harbiy ta`sir
o`tkazib keldi. Bu inqilobdan so`ng Suriya qo`shini Livandan haydab chiqarildi.
Biroq Suriya razvedkasi haligacha
Livanda harakat qilmoqda. Yaqinda livanlik yuqori darajali amaldorlarning
o`limida ham Damashq josuslari qo`li borligi tahmin qilingan edi.
Shundoq ham doim keskin bo`lib kelgan bu
ikki davlat aloqalari inqirozdan so`ng yanada chigallashib ketdi. Livan
hukumati ikki katta guruhga: Assad rejimi va isyonchilar tarafdorlariga
bo`linib ketdi. Ayni damda Damashq rejimi tarafdorlarini Livandagi Hezbulloh
guruhi nazorat qilmoqda. Ko`pgina tahlilchilarning fikricha, Bashar al-Assad
Hezbullohni moliyaviy tomondan ta`minlamoqda, buning evaziga guruh o`z
a`zolarini Assadni himoya qilish uchun Suriyaga yashirincha jo`natmoqda.
Bundan tashqari Assad tarafdori bo`lgan
ayrim livanlik siyosatchilar Suriya bilan qo`shilish g`oyasini ham ilgari
surishmoqda. Shu o`rinda aytib o`tish joizki, Suriya Livanni xech qachon
mustaqil qo`shni davlat sifatida ko`rmagan, uni doim o`zining bir bo`lagi, deb
hisoblab kelgan.
So`nggi paytdagi vaziyat shuni
ko`rsatmoqdaki, Suriyadagi fuqarolar urushi Livanga ham ko`chyapti. Yaqinda
Livanning shimoliy shaharlaridan biri Tripolida isyonchilar tarafdorlari
bo`lmish sunniylar va livanlik alavitlar o`rtasida bo`lib o`tgan otishma ham
buni tasdiqlamoqda. Poytaxt Bayrutda ham rejim va isyonchilar tarafdorlari
o`rtasida tez-tez qisqa to`qnashuvlar sodir bo`lmoqda. (Bu holatni keyingi
maqolalarimizda batafsil yoritishga harakat qilamiz.)
KURDLAR
Kurdlar Suriyadagi eng katta etnik guruh
bo`lib, ularning norasmiy soni 2 mln atrofida. Ularning asosiy qismini dunyoviy
qarashga ega sunniylar tashkil qilib, deyarli 7 asrdan beri Suriyaning
shimolida yashab kelishadi.
1960-yilda hukumat kurdlarning fuqaroligini
tan olishni bekor qilgan so`ng, bu xalqning hayoti yanada og`irlashdi. Ularning
xech qanday fuqarolik maqomiga ega emasligi furarolik huquqlarini xar qanday
ko`rinishda toptalishiga yo`l ochib berdi. Kurd tili, madaniyati taqiqlab
qo`yildi, minglab kurd faollari Assadlar qamoqxonasida izsiz yo`q bo`lib ketdi.
Bunday to`xtovsiz repressiyalar 1986-yilda isyonga boshladi. Minglab kurdlar
Damashqqa to`planib, Navro`z bayramini nishonlash orqali o`z noroziliklarini
izxor etdilar. Bu namoyish shafqatsizlarcha bostirildi.
O`tgan yilning iyul oyida hukumat
armiyasini kurd yerlaridan tobora jiddiy tus olayotgan Aleppo va Damashqqa olib
ketgan so`ng kurdlar ozodlikka erishish uchun imkoniyat paydo bo`lganini anglab
yetdilar. Tez orada Milliy Himoya Bo`linmasi tashkil qilinib, bu guruh kurd
shaharlarid o`z nazoratini o`rnata boshladi. Shaharlardagi davlat amaldorlari
uy qamog`iga tashlandi.
Biroq bu bilan kurdlar ham fuqarolik
urushida qatnashyapti, deb bo`lmaydi. Ular hukumatdan nafratlangan bir paytda,
islomiy davlat o`rnatish ehtimoli bo`lgani uchun isyonchilar bilan ham aloqa
qilishmaydi. Bundan tashqari isyonchilarning Turkiya tomonidan qo`llanilishi
ham kurdlarning ular bilan aloqaga kirishdan tiyib turadi (Turkiya va kurd
munosabatini oldingi maqolalarimizda batafsil yoritganmiz).
Shu tufayli Turkiya Assadga ultimatum
qo`ygan: agar Suriya hukumati mustaqil kurd harakati yoki PKK(Kurdiston Ishchi
Partiyasi)ning mamlakat hududidagi faoliyatiga yo`l qo`yib bersa, Turkiya
hujumga o`tadi.
Qisqa qilib aytganda kurdlarning asosiy
maqsadi – ikki o`rtadagi ayovsiz olishuvdan omon qolish. Mustaqil davlat tuzish
rejasi esa hali-beri amalga oshmaydigan ko`rinadi.
YAHUDIYLAR
2005-yilda AQSH Davlat Departamenti
Suriyada 80 ta yahudiy istiqomat qilishini qayd etgandi. Yahudiylar Suriyada
og`ir hayot, masalan, tahdidlar, qo`shimcha og`ir soliqlarga qaramasdan 2000
yil davomida yashab kelishadi. Yahudiylarning Suriyaga ommaviy ko`chib kelishi,
asosan, 1400-yillarda bo`lib o`tgan. O`shanda yahudiylar inkvizitsiya
ta`qibidan qutulish uchun Suriyaga qochib kelishgan edi, biroq ular panoh
vazifasini o`tovchi davlat tanlashda qattiq yanglishishdi.
1948-yilda Isroil tashkil topgunga qadar
Suriya yahudiylarining hayoti mashaqqat bilan davom etib kelayotgan edi.
Arab-Isroil urushida Isroil Suriyaning tanobini tortib qo`ygandan so`ng,
hukumat yahudiylarning erkinligini cheklovchi bir qancha qonunlarni bekor
qilishga majbur bo`ldi. Bu qonunlar yerga egalik huquqi, mashina xaydash va
telefon ishlatishni taqiqlardi. 1967-yildagi 6 Kunlik Urushdagi Isroilning
g`labasidan so`ng Suriyaning Qamishli shahrida 57 ta yahudiy mahalliy aholi
tomonidan vaxshiylarcha o`ldirildi.
Hafez davriga kelib yahudiylarning hayoti
yanada og`irlashdi. Ular mamlakatni u boshidan bu boshiga borishlari uchun 300
dan 1000 dollargacha pulga egalik qilishlari shart edi. Ko`pchilikning bunga
qurbi yetmas va natijada yahudiylar Suriyadan chiqib keta olmas edilar.
1972-yilda “Miss Judi” laqabi bilan tanilgan huquq faoli Judi Feld Kar turli
yo`llar bilan yahudiylarni yashirincha mamlakatdan olib chiqib ketish amalini
boshladi. Natijada 3000 dan oshiq yahudiy o`zlari uchun zindonga aylanayozgan
mamlakatdan aylanma yo`llar bilan qochiq ketishga muvaffaq bo`ldi. Faqatgina
1977-yilga kelib, AQSH prezidenti Jimmi Karterning bosimi tufayli Hafez
yahudiylarga mamlakatdan erkin chiqib ketish huquqini berishga majbur bo`ldi.
1994-yilda Isroil hukumati Suriyadan
yahudiylarni yashirincha olib chiqish ishlariga boshchilik qilganligini tan
oldi. Umumiy hisobda Isroil 4000 yahudiyni olib chiqishga muvaffaq bo`lgan,
atigi 300 yahudiy sog`ligi tufayli Suriyada qolishga majbur bo`lgan.
Mamlakatdan chiqib ketgan yahudiylarning hech biri qaytib kelmagan. Ayni damda
Suriyada atigi 16 ta yahudiy istiqomat qiladi.
JIHODCHILAR
Hozirgi kunda Suriyada jang qilayotgan
isyonchilarning qanchasi jihodchi, qanchasi tashqaridan kelgan jangchilar
ekanligi haqida biror ma`lumot yo`q. G`arb matbuoti Livan, Liviya va
Ko`rfazbo`yi mamlakatlaridan kirib kelganlar sonini oshirib ko`rsatishi bu
boradagi hisob-kitoblarni yanada chalkashtiradi.
Mutassib diniy qarashga ega va
shahid bo`lish “orzusi”da yonib yashovchi jihodchilarning rahm-shafqatsiz jang
qilish uslubi muholifat orasida
mashxur bo`lib bormoqda. Ularning ta`siri ostida sekular qarashga ega Ozod
Suriya Armiyasi a`zolari ham radikallashib boryapti. Buning natijasida oddiy
xalq rahm nimaligini bilmaydigan qurolli guruhlar dastidan uylarini tashlab ketishga
majbur bo`lishmoqda. Ko`plab Suriyalik yoshlar omon qolishning yo`li sifatida
isyonchilarga qo`shilishni tanlashyapti.
MEDIA
Suriyada shu choqqacha biror mustaqil OAV
bo`lmagan. “Ommaviy norozilikka sabab bo`luvchi, xalqaro aloqalarga xalaqit
beruvchi, davlat va millat yahlitligiga rahna soluvchi, milliy iqtisodiy yoki
valyuta tizmini izdan chiqishiga ta`sir o`tkazuvchi” har qanday media
ko`rinishi taqiqlab qo`yilgan. Matbuot 1960-yildan buyon to`laligicha davlat
tomonidan boshqarib kelinadi. 2001-yilda xususiy media faoliyatiga ruxsat
berildi, lekin ular tarqatadigan har qanday axborot hukumatning jiddiy
senzurasidan o`tar va ular amalda to`laligicha davlatga qaram edilar.
2011-yilning fevralida Misrda namoyishlar
boshlangandan so`ng, shundoq ham erkin bo`lmagan internet yanada bo`g`ib
tashlandi. Hattoki, Facebook va Youtube kabi dunyoga mashxur saytlarga ban
qo`yildi. Ayni paytda Suriyada internetdan foydalanish imkoniyati juda
cheklanganligi bois mamlakat ichkarisidagi real vaziyat qanday ekanligi haqida
yetarlicha tasavvurga ega emasmiz. Suriya tom ma`noda tashqi dunyodan butunlay
uzilib qolgan.
Inqirozdan oldin Suriyada televideniening
ahvoli ham xavas qilgudek emas edi. Har bir kanal hukumatga qarashli Suriya
Arab Televideniesi va Radio To`lqinlar Komissiyasi tomonidan nazorat qilinar,
atigi ikkita sun`iy yo`ldosh kanali mavjud edi. Sanoqli xususiy kanallar ham siyosiy
mahbus “maqomi”ga ega bo`lib qolmaslik uchun uzatayotgan axborot va
ko`rsatuvlarini sinchkovlik bilan, qayta-qayta tekshirib chiqishar edi.
So`nggi paytda televidenie deyarli
falajlanib qoldi. O`tgan yilning iyunida al-Assadning o`ziga tegishli bo`lgan
Al-Ixbariya telekanali binosiga isyonchilar xujumj uyushtirib, 7 xodimni
o`ldirishgan edi.
Arab Ligasiga a`zo davlatlarning tashqi
ishlar vazirlari mintaqada Suriyadan keluvchi sun`iy yo`ldosh kanallarini
taqiqlashga qaror qilishgan. Bundan asosiy maqsad Assad propagandasining
yoyilishiga yo`l qo`ymaslikdir.
“YERTO`LA MATBUOT”
Hukumat barcha median boshqarishiga
qaramay, suriyaliklar doimo hukumat chig`irig`idan o`tmagan axborotlarga tashna
bo`lib kelgan. Bu ehtiyoj bora-bora “yerto`la matbuot”, ya`ni yashirin
bosmaxonalar yoki oddiy uy printerlarida chop etilgan anti-hukumat tarqatmalarning
paydo bo`lishiga olib keldi.
Matbuotning bu kabi o`ziga xos ko`rinishi uzoq
vaqt yashirin muholifat uchun minbar vazifasini o`tadi.
Shunday matbuotdan biri “Hurriyat” gazetasi
bo`lib, uning sonlari yarim tunda “yulduzni benarvon uradigan” yosh yigitlar
tomonidan obunachilarga yashirincha yetkazilib berilgan. Hurriyatning bosh
muharriri Karim Laylahga ko`ra, eltuvchilar shunchalik chaqqonlik va aniqlik
bilan ishlashganki, hukumatning ziyrak “ko`z”lari shu paytgacha ulardan
ikkitasini tutishga muvaffaq bo`lgan xolos.
“Hurriyat” kabi gazetalarning fuqarolik
urushiga qadar ta`siri katta bo`lgan. Aynan shu matbuot tufayli aholining
siyosiy jihatdan faol va ziyoli qismi “elak”dan o`tkazilmagan ma`lumot hamda
fikrlarni o`qishga muvaffaq bo`lishdi.
SHAHAR HAYOTI QISHLOQ HAYOTIGA QARSHI
Arab Bahoriga sabab bo`lgan ko`pgina
namoyishlar kabi Suriya Inqilobi ham qishloq
hududlarda paydo bo`ldi. Yozilmagan ijtimoiy qonunlarga ko`ra dunyoning qaysi
burchagida bo`lmasin qishloq hayoti shaharlarnikiga qaraganda doim og`irroq
bo`lgan. Suriya ham sayyoramizning bir a`zosi sifatida bu qonun-qoidalardan
mustasno emas. Arab Bahori epkini O`rta Sharq bo`ylab yoyilar ekan, Suriya
qishloqlaridagi aholi yaxshi hayotga ega bo`lish yo`lidagi kurashga o`zlarida
jasorat topdilar va ko`chalarga chiqa boshladilar. Ularga qarama-qarshi
sifatida asosan shaharlarda istiqomat qiluvchi va umumiy aholi sonining kam
qismini tashkil qiluvchi boylar damlarini ichlariga yutib, vaziyatni kuzatishni
ma`qul ko`rdilar. Ba`zilari esa hukumatning tarafini olib, namoyishchilarga
qarshi borishga ham jazm etdilar, chunki ularning boy va to`kin hayoti aynan shu
hukumat tufayli edi. Bunday dabdabali hayotga qay yo`l bilan erishganlari esa
boshqa masala.
Rasmiy ma`lumotlarga ko`ra, Suriya
aholisining 54 foizi shaharlarda istiqomat qiladi. Qolgan qismi esa, asosan,
cho`l hududlarda kun kechiruvchi beduinlar hisoblanadi. Hukumat va isyonchilar
o`rtasida qurollar to`qnashuvlar boshlangach, bu mamlakatda e`tiborga molik,
juda qiziq bir holat yuz berdi: teskari migratsiya.
Asosiy qismi qishloq
odamlaridan tashkil topuvchi isyonchilar shaharlarni egallab bola boshlagandan
so`ng, shahar aholisining ko`p qismi nisbatan tinchroq qishloq hududlarga
qochib ketishga majbur bo`ldi. Ichki Ko`chishni Kuzatish Markazining hisobotiga
ko`ra, shu paytgacha 1,5 million shaharlik xuddi shunday teskari migratsiya
jarayonida qatnashgan. Ming afsuslar bo`lsinki, tinch joy izlab borgan bu
odamlar, oddiy so`z bilan aytganda, “yomg`irdan qochib, do`lga tutilishdi”.
Sababi, urush tufayli iqtisodiyot va qishloq xo`jaligi izdan chiqqan, shaharliklar
esa bu “it topmas” joylarning og`ir sharoitida qanday yashab ketish yo`llarini
bilmaydilar. Yaqinda o`tkazilgan BMT va Suriya hukumatining qo`shma kuzatuvida
aytilishicha, kamida 3 million odam teskari migratsiya tufayli yangi yashash
joylariga ko`nikib keta olmayapti va ular keying 3-6 oy ichida daxshatli
ocharchilikka yuz kelishlari mumkin.
FUQAROLIK
Suriyaning fuqarolikni tasdiqlash
guvohnomasi boshqa davlatlarniki kabi xujjat egasining ismi va tug`ilgan joyini
o`z ichiga oladi. Biroq milliy an`analarga muvofiq suriyaliklarning ismi
tug`ilgan hududlari bilan bog`liq holda qo`yiladi va kim qaysi joydanligini
osonlik bilan ajratib olish mumkin. Ayni kunlarda hukumat o`z nazorati ostidagi
hududlarda qattiq nazorat o`rnatgan. Tekshiruv postlarida hukumat kuchlari esa
pasportlar orqali isyonchi guruh a`zolarini osonlikcha ajratib olmoqda.
Suriya fuqarolik siyosatidagi
ayirmachiliklar bo`yicha katta tajribaga ega. 1962-yilda hukumat 120,000
kurdning fuqarolikni olish talabini rad qilgan edi. Bu kurdlarning barchasiga “ajanib”
(davlatsiz) maqomi berildi. Ajaniblar boshqa fuqarolik maqomiga egalar bilan
turmush qurishi, shaxsiy mulkka ega bo`lishi taqiqlangan edi. Ajaniblardan tashqari
“maktumeen” (yashirin) maqomidagilar ham bo`lib, ular Suriyadan umuman chiqib
keta olmas, biror ishga qabul qilinmas edilar.
Namoyishlar boshlanishidan uch hafta o`tib,
uzoq vaqt repressiya qilib kelingan kurdlarning isyonchilar tomoniga o`tib
ketishidan cho`chigan Bashar al-Assad Suriya tarixida ilk bor kurdlarga rasman
fuqarolik maqomini berdi. Ushbu harakat ish berdi, kurdlar isyonchilarga
qo`shilishmadi. Hozirgi paytda ular rejim va isyonchilar bir-birini qirib
bitirishini kutib turishibdi.
Hukumat yana shunday tartib o`rnatgan
ediki, pasportini yo`qotib qo`ygan yoki unga zarar yetishiga yo`l qo`ygan har
qanday fuqaro to`g`ri qamoqqa yo`l olardi. Inqiroz boshlangandan so`ng ko`pgina
anti-hukumat qarashdagi fuqarolar o`z noroziliklarini pasportlarini
namoyishkorona yirtib tashlash bilan ko`rshatishdi. O`tgan kuzda hukumat mavjud
vaziyatni yumshatish uchun fuqarolik urushidan oldin shaxsini tasdiqlovchi
guvohnomasiga nisbatan “sovuq muomalada bo`lish” aybi bilan qamoqqa olingan 267
kishini ozod qildi.
KIMYOVIY QUROL
O`tgan iyulda Suriya hukumati kimyoviy
qurolga ega ekanligini rasman e`lon qilgan edi. Bu qurollar orasida sarin va VX
kabi zaharli moddalar borligi ma`lum qilindi.
Assadlar hokimiyatga kelishidan oldin
kimyoviy ekspertlar tashqaridan taklif qilinar edi. 1970-yillardan keyin esa
Suriya o`z kimyoviy sanoatini yaratdi va uni yashirin tarzda rivojlantira bordi.
Keyinchalik Damashq biologik qurollarga ham egaligi haqida gaplar tarqaldi,
lekin bu tasdiqlanmadi. Vaqt o`tib Suriyaning Rossiyadan Skud raketalarini
sotib olishi bu havotirlarni yanada kuchaytirdi. Ko`plab ekspertlar Suriya
Isroilga qarshi biologik qurol bilan xujum qilishga tayyorlanyapti degan fikrga
kelishdi. Sababi Skud raketalari Quddus shahriga uchish imkoniga ega bo`lib, ularga
bemalol biologik qurolni joylashtirish mumkin edi.
Hukumat kimyoviy qurollarga egaligini tan
olgandan so`ng, dunyoning havotiri yanada ortdi. Biroq Bashar al-Assad o`z
xalqiga qarshi kimyoviy ishlatmasligini ma`lum qildi. Bu bilan havotirlar
pasayib qolmadi.
Hukumatning sillasi tobora qurib borayotgan ekan, kimyoviy
qurollarning taqdiri odamni tashvishga soldi. Agar Assad qulasa, qo`l ostidagi
kimyoviy qurollar osonlik bilan isyonchilar tarkibida harakat qilayotgan al-Qoida
a`zolari va boshqa terrorchilarning qo`liga tushib qolishi mumkin. Bu degani
O`rta Sharqning boshida qora bulutlar paydo bo`lmoqda.
HAVODA HOKIMLIK QILISH
Suriya
Havo Kuchlarining asosini Sovuq Urush davrida SSSRda ishlab chiqargan samalyot
va vertolyotlar tashkil qiladi. Ma`lumotlarga ko`ra, ayni vaqtda bu
vositalarning yarmi foydalanishga yaroqsiz.
Internetda tarqalgan isyonchilarning
hukumat vertolyot va samalyotlarini urib tushirayotganligi tasvirlangan
videolarga qaramay, haligacha al-Assad havoda hokimlik qilmoqda, havo kuchlari
isyonchilarga qarshi dominant qurol bo`lib qolmoqda.
Uzoq vaqtdan beri isyonchilar Kaddafiyning
qulashiga sabab bo`lgan Liviyadagi “non-fly zone” kabi Suriyada ham havo
kuchlari harakati taqiqlab qo`yilishini BMT va AQSHdan so`rab kelishadi. Biroq hanuz
ularning so`rovi rad etilib kelinyapti.
Mana Suriyaning yaqin moziyiga qisqa
sayohat uyushtirib ham oldik. O`zingiz guvohi bo`lib turganingizdek, biror
mamlkatdagi norozilik, inqilob a isyonlar o`z-o`zidan yoki tashqi ta`sirsiz
yuzaga kelib qolmaydi. Har qanday isyon uzoq vaqt davomida mamlakatning ichida
vujudga kelib boradi. Tashqi kuchlar ta`siri esa kun kelib “portlash”i muqarrar
bo`lgan inqiloblarni tezlashishiga yordam beradi xolos. Bekamu-ko`st, faravon
va osoyishta kun kechirayotgan xech bir xalq qo`liga qurol olib ko`chaga
chiqmaydi. Xulosa qilib aytish mumkinki, Assadlar 40 yil mobaynida Suriyani o`z
“tomorqa”lari, deb bilishdi, o`z xohishlaricha xukmronlik qilishdi. Suriyaning
qonga botishida aynan ularning 40 yillik avtoritar rejimi aybdor.
guvohi bo`lganingizdek, Suriya xalqida isyon ko`tarish uchun to`la asos bor edi. Shu choqqacha ularning huquqlari tan olinmadi, hukumat har bir fuqaroni nazorat ostiga olishga intildi, ularning erkinliklarini bo`g`di.
Ulug` shoirimizning "Xalq dengizdir, xalq to`lqindir, xalq kuchdir!" degan mashxur gapi yana bir bor o`z isbotini topdi. Endi Assadlarning eng omadsiz vakili Basharning taqdiri qanday bo`ladi - bu hozircha noma`lum. Balki Kaddafiydek daxshatli o`lim topar yoki Muborakdek qamoq jazosi bilan osongina qutular, bunisini endi vaqt ko`rsatadi.
Ulug` shoirimizning "Xalq dengizdir, xalq to`lqindir, xalq kuchdir!" degan mashxur gapi yana bir bor o`z isbotini topdi. Endi Assadlarning eng omadsiz vakili Basharning taqdiri qanday bo`ladi - bu hozircha noma`lum. Balki Kaddafiydek daxshatli o`lim topar yoki Muborakdek qamoq jazosi bilan osongina qutular, bunisini endi vaqt ko`rsatadi.
Сиёсатга жиддий ёндашиб, маколаларда карикатуралардан камрок фойдаланинглар. Иложи булса хакикий расмлардан фойдаланинглар. Агар шундай буладиган булса, келгусида сизнинг блогингиз ишонарли манбалардан бирига айланиши мумкин.
ОтветитьУдалитьTo`g`ri aytasiz, so`ngi paytlarda karikaturalardan ko`proq foydalanadigan bo`lib qoldik. Endi yana jiddiylikka qaytamiz. Aslida bu rasmlar ham kulgu uchunmas, ularda achchiq haqiqat yashirin. Lekin o`ylab qarasam, siyosatga yarashmas ekan. E`tibor uchun katta rahmat!
ОтветитьУдалить