Ko`plab asrlardan beri Kurdiston
atalmish hududda yashovchi kurdlarning o`z mustaqil davlatlariga ega bo`lishga
intilishlarini ham regional ham xalqaro kuchlar tomonidan inkor etilishi kurd
muammosining o`zagini tashkil qiladi. O`zlarining madaniy, ijtimoiy va siyosiy
jihatdan tan olinishlarini talab qilishlari va to`rt davlat orasida bo`linib
ketgan hududda o`z davlatlarini tashkil qilishga urinishlari bilan kurdlar
allaqachon xalqaro hamjamiyat e`tiboriga tushib ulgurganlar. Mintaqaviy
ahamiyat kasb etgan kurd muammosining hal etilishiga har bir davlatning o`z
hududidagi kurdlarga nisbatan siyosatining bir-biridan farq qilishi va o`z
navbatida har bir davlatdagi kurdlarning alohida davlatga ega bo`lish yo`lidagi
g`oyalari hamda harakatlarining turlichaligi xalal beradi. XX-XXI asrdagi kurd
yo`lboshchilarining ozodlik harakatlari uchun turli yo`ldan borganligi (kimdir
jangarilikni, kimdir diplomatik yo`lni tanlagan) haligacha kurd muammosi davom
etayotganligining asosiy sabablaridan biridir.
O`zining mintaqaviy ahamiyati bilan
kurd muammosi O`rta Sharqdagi Falastin Muammosidan keyin ikkinchi o`rinda
turadi. Muammoni chigallashtiradigan ikki jihat esa bu kurdlarning o`zaro yakdilligi
yo`qligi va kurdlarning tashqi kuchlar bilan kelishmasligidir.
Mintaqadagi davlatlar doimo
kurdlarning mustaqillikka erishishi o`z davlatalarida va mintaqadagi vaziyatni
izdan chiqarib yuborishi mumkinligi, hududiy birlikni chok-chokidan uzilib
ketish ehtimolidan qo`rqib kelganlar. Shu sababli o`z hududiy birliklarini
saqlab qolish maqsadida, mintaqa hukumatlari kurdlarning harakatlarini kuch
bilan bostirishga harakat qilib kelishgan. Kurdlarning radikal harakatlari esa
muammoni yanada chigallashtiradi. Shu sababdan ziddiyatni har ikki tomondan
tahlil qilib chiqish zarurdir.
Masalan Turkiyada kurdlar mavjud
konstitutsiyaga o`zgartirish kiritilib, bu konstitutsiya asosida Turkiya
Respublikasi tarkibida Kurdiston Muhtoriyati tashkil qilinishini talab
qilishadi. Bu esa o`z-o`zidan âyagona davlatâ g`oyasiga amal qiluvchi Turkiya
manfaatlariga to`g`ri kelmaydi.
Eronda esa kurd muammosi davlatning
o`z huquqini talab qiluvchi etnik birliklarning fuqarolik holatini yoppasiga
forslashtirish siyosati orqali chegarada ushlab turilishga erishilgan. Shu bois
Eron kurdlari o`zlarini bu davlatda begona xis qilishmaydi va mo`tadil
kayfiyatga egaliklari bilan mintaqadagi boshqa kurdlardan farq qilib turishadi.
O`rta Sharqning boshqa hududlaridagi ozodlik harakatlariga nisbatan
befarqdirlar.
Suriyada kurdlarning ayirmachilik
harakatlari boshlanganiga unchalik ko`p bo`lgani yo`q. Iroqda Kurdiston
Regionining tashkil qilinishi va hudud boshqaruvi regional hukumat qo`liga
o`tgani Suriya kurdlarining ko`tarilishiga dastlabki turtkini bergan edi. Lekin
bu harakatlar u qadar keng tus olmasdan kelgandi. Ayni damda Suriyada davom
etayotgan fuqarolar urushi, markaziy hokimiyatning kuchsizlanishidan Suriya kurdlari foydalanib qolishga harakat
qilishmoqda.
Kurd muammosining ildizi qadim
zamonlarga borib taqalsa ham u 1900-yillargacha muhim ahamiyat kasb etmay
kelgandi. Sevr shartnomasida agar istasalar kurdlar o`z davlatlarini tuzishlari
mumkinligi ko`zda tutilgandi. Keyinchalik Mustafo Kamol ham Kurd va Turk
davlatini tashkil qilish haqida va`da bergan, biroq so`zida turmay Ittifoqchi
Kuchlar bilan Sevr shartnomasini bekor qilib, kurd yerlarini Turkiya
Respublikasi tarkibiga qo`shib yuborgan edi. Bu zamonaviy kurd muammosining
ko`tarilishiga turtki berdi.
So`ngi yillarda kurd muammosi yana
bir bor bo`y ko`rsatmoqda. Yillar davomida davom etgan bu muammo bir mintaqa
davlatlari doirasidan xalqaro qarama-qarshiliklar darajasiga chiqib, iqtisodiy
va ijtimoiy inqirozlarga sabab bo`ldi. Muammoning asl ildizlarini chuqurroq
anglab yetish uchun diniy, geografik va yana bir bor qisqacha tarixiy omillarga
murojaat qilishimizga to`g`ri keladi:Â
Kurdlar arablar va forslar kabi O`rta
Sharqning eng qadimiy xalqlaridan biridirlar. Xatto, ulardan oldinroq ham
yashashgan. Biroq etnik jihatdan deyarli boshqa O`rta Sharq xalqlari bilan
bog`lanishmagan.
X asrdan manbaalarda tilga olina
boshlangan kurd tili esa qanchalik ta`qibga uchramasin haligacha yashab kelmoqda.
Kurdlarning tahminan 75% i Islomning
sunniy mazhabiga, 15% i alaviylarga mansub. Alaviylar
Turkiya Kurdistoni shimoli va Eron Kurdistoni g`arbining asosiy aholisi
hisoblanishadi. Eron va Iroqda shuningdek, alaviylarga yaqin bo`lgan shia kurdlari
va ehlihak (âAlloh bandalariâ) kurdlari istiqomat qilishadi. Bundan tashqari
Kurdistonning ba`zi qismlarida zardushtiylarning avlodlari bo`lgan yazidi
kurdlari ham yashashadi. Nasroniy kurdlar ham mavjud.
Kurdlar O`rta Sharqda qadim zamonlardan
buyon muhim rol o`ynab kelishadi. Bu haqidagi ma`lumotlarni qadim yunon, rim va
arman manbaalarida uchratish mumkin.
XI asrda O`rta Osiyodan Eron orqali
Anatoliya hududiga kelgan turklar bu yerda avval Saljuq, keyinchalik Usmoniylar
Imperiyasini tashkil qilishdi. Uzoq vaqt davomida Kurdiston Usmoniylar va Fors
Podsholigi o`rtasida qarama-qarshiliklarga sabab bo`lib keldi. Kurd zodagonlari
hali u tomon, hali bu tomonni tarafida bo`lib, o`z Kurdistonning butunligini
saqlab qolishdi. Lekin 1638-yildagi Kasri Shirin shartnomasiga ko`ra Kurdiston
hududi Turkiya va Eron o`rtasida deyarli ikkiga bo`lib olindi.
Bu ikki qudratli davlatga qarshi
kurdlarning ozodlik harakatlari XIX asrning boshlariga kelib milliy kurashga
aylanib ketdi. Bu  kurashlarning har biri
shafqatsizlik bilan bostirildi.
Kurdistonni bo`lib olgan ikki buyuk
imperiya xech qachon kurd millati mavjudligiga e`tibor qilishmagandi. Sultonlik
tugatilgan so`ng milliy parlamentdan kurdlarga 70 ta o`rin ajratilgani, Luzanna
Konferensiyasida turk delegatsiyasi: âKurdlar va turklar Turkiya Respublikasini
tashkil qiladi, kurdlar etnik ozchilik emas, butun boshli millatdir, Anqara
hukumati nafaqat turklar, balki kurdlarniki hamdir,â deb bayonot bergan
bo`lishiga qaramay Luzanna Shartnomasi imzolangandan so`ng Turkiya kurdlarga
nisbatan siyosatini keskin o`zgardi. Yangi davlatning barcha tuzilmalari
to`laligicha turklarning manfaatiga xizmat qiladigan bo`ldi. Kurdlarning
mavjudligi inkor qilindi. Kurd tili, madaniyati, xattoki âkurdâ va âKurdistonâ
so`zlariga ham taqiq qo`yildi. Kamolchilar siyosatining asosiy yo`nalishi
Turkiyada mavjud barcha etnik birliklarni bitta-Turk millati tarkibiga
singdirib yuborish va bu bilan yagona millat tashkil etishga qaratilgan edi.
Bu siyosatga qarshi kurdlar bosh
ko`tarib chiqishdi, g`alayonlar boshlandi. Lekin bularning bari kuch bilan
bostirildi. 1938-yildan deyarli 20 yil davom etgan nisbatan tinch davr
boshlandi. Lekin bu davrda ham kurd xalqi o`z xuquqiga ega bo`lmagan xalq sifatida
qolib ketdi. 1979-yildan beri Turkiya Kurdistonni xarbiylar, favqulodda
vaziyatlar va repressiya bilan boshqarib kelmoqda.
Bu kabi siyosat boshqa davlatlar
tarkibidagi Kurdistonlarda ham mavjudligini yuqorida aytib o`tgandik.
Kurd muammosini mag`zini chaqishda uning
geografik joylashuvi va aholisi ham alohida ahamiyatga ega. To`rt qismga bo`lib
olingan Kurdistonda yashovchi kurdlarning tahminiy soni 35 milliondan
ziyodroqdir. Agar Kurdiston birlashtirilgudek bo`linsa, unda uning yer maydoni
500,000 kv km dan oshib ketadi. Boshqa so`z bilan aytganda kurdlar etnik
ozchilik emas, butun boshli millatdir, Kurdiston esa viloyat yoki tuman emas,
balki Fransiya bilan teng davlatdir. Qisqa qilib aytganda kurd muammosi u yoki
bu davlatdagi etnik ozchilikning (masalan, Birmadagi Rohingya qavmining)
muammosi emas, balki bo`linib ketgan millat va davlat muammosidir. Bundan
xulosa qilish mumkinki, kurdlarda ham boshqa xalqlar singari o`zini o`zi
boshqarish xuquqi mavjud. Muammoning asl sabablaridan biri geografik
joylashuvdir. O`z navbatida geografik omil madaniy geografik, iqtisodiy
geografik va siyosiy geografik omillarga bo`linib ketadi. Mana shu to`rt omil
kurd muammosini yanada chuqurroq anglab yetishda katta rol o`ynaydi.
Birinchidan, kurdlarda Kurdiston
hududiga da`vo qilish uchun yetarlicha asos bor. Ular bu hududda 2000 yildan
beri yashab kelishadi. Shu sababdan ular doimo o`z davlatlariga ega bo`lish
uchun kurash olib borishadi. Turklar va iroqliklarda bu hududga da`vo qilish
uchun tarixiy asos mavjud emas. Masalan, turklarning ajdodlari Kichik Osiyoga
kelgunga qadar ham kurdlar regionda uzoq vaqt davomida muqim yashab
kelishgan.
Ikkinchidan, ziddiyatning avj
olishida madaniy geografiya ham muhim rol o`ynaydi. Kurdlar etnik va madaniy
jihatdan turklar va arablardan batamom farq qilishadi. Ular o`z tiliga, diniy
e`tiqodda ham o`ziga xos alohida oqimlarga ega. Xuddi shu omillarni kurdlar
mustaqil davlat uchun asos sifatida ko`rsatib kelishgan. Bu omillar o`z navbatida
kurdlar yashaydigan mamlakatlar hukumatlari bilan ziddiyatlarni yanada rivoj
topishiga sabab bo`lgan. Misol uchun, Turkiya hukumati turk mafkurasiga to`g`ri
kelmaydigan xar qanday etnik birlik yoki diniy e`tiqodni milliy davlatga xavf
sifatida ko`rib kelgan. Saddam Husayn esa kurdlarni âbuyuk arablar
shon-shuhratiâga rahna soluvchi kuchligiga âishonganâ. Shu sababli u kurdlarga
qarshi keng qamrovli genotsid olib borgan.
Uchinchi omil-iqtisodiy
geografiyadir. Kurdiston Turkiya va
boshqa arab davlatlari uchun neft va suv zahirasi uchun zarur. Shuning uchun
to`rt davlat Kurdistonni qo`ldan boy berishni istashmaydi. Ayniqsa bu omilda Iroqni alohida tilga olish
zarur. Sababi AQSH Iroqqa bostirib kirgunga qadar mamlakat iqtisodiyotiga bir
qancha embargo va sanksiyalar qo`yilgan edi. Bundan faqat Iroq Kurdistoni
mustasno bo`lib, Saddam Husaynning hokimiyatdan ag`darilishidan so`ng Iroqning
iqtisodiy jihatdan oyoqqa turib olishiga bu hudud juda zarur edi.
Nihoyat oxirgi omil-siyosiy geografiyadir.
O`rta Sharq davlatlari region ustidan nazoratni qo`ldan boy berishni
istamasliklarini yuqorida sabablari bilan ko`rib o`tdik. Boshqa tomondan esa
kurdlarning o`z siyosiy muammolari ham bor. Kurdlarning siyosiy hayotida
qarashlari bir-birini inkor etadigan turli siyosiy kuchlar mavjud. Bu siyosiy
kuchlar kurd muammosini hal etishda yakdil fikrga ega emaslar. Zero kurdlarning
o`zi siyosiy jihatdan ikkiga, balki undan ham ko`p qarama-qarshi lagerlarga
bo`linib ketishgan ekan, unda avvaligi ularning o`z ichki muammolarini xal
etish masalasi o`rtaga chiqadi. Bu hol esa vaziyatni faqat chigallashtiradi
xolos.
Kurdistonni bo`lib olgan
davlatlarning chegaralari na tabiiy, na iqtisodiy va na madaniy chegaralar
sirasiga kiradi. Bu chegaralar faqatgina boshqa kuchlarning mannfaatini hisobga
olib, kurd millatining xohish-istagiga qarshi o`rnatilgan sun`iy chegaralardir.
Bu chegaralar butun-butun shaharlar, qishloqlar, hatto oilalarni ikkiga bo`lib
tashlagan.
Kurdistonning eng katta qismi, ya`ni
yarmi Turkiya hududida joylashgan. Qolgan qismlari maydoniga ko`ra Eron, Iroq
va Suriya tarkibida. Bu qismlarning 90 % aholisini kurdlar tashkil qiladi. 20
million kurd Turkiya tarkibida, 10 millioni Eron, 5 millioni Iroq va 1,5
millioni Suriya tarkibidagi Kurdistonda istiqomat qiladi.
Nega Kurdistonni bo`lib olgan
davlatlar ozodlik harakatlari, fuqarolik urushlari, doimiy xavfga qaramasdan bu
hududni o`z tarkiblarida saqlab qolishga tinmay urinishadi degan savol
tug`lishi tabiiy. Buning asosiy sababi tabiiy resurslar va iqtisodiyotdir.
Kurdiston mineral resurslarga boyligi jihatidan dunyoda oldingi o`rinlardan
birida turadi. Tabiiy zahiralar hududi Zagros tog`idan O`rtayergacha cho`zilib
ketgan bo`lib, qadimdan âXosildor Yarimoyâ nomini olgan. Neftga ham boy.
Iroqning asosiy neft hududlari hisoblanmish Kirkuk va Hanikin, Eronning
Kirmonshohi, Turkiya neftining yagona ta`minotchilari Batman, Diyorbakir,
Adiyaman, Suriyaning Sezire hududlari Kurdistonda joylashgan. Bundan tashqari
temir, mis, xrom, ko`mir, kumush, oltin va uranning ham katta zahiralari
mavjud.
Iqlimining o`ziga xosligi esa qishloq
xo`jaligi uchun juda qulay hisoblanadi. Bu iqlim, shuningdek, chorvachilik
rivoji uchun ham qulay hisoblanib, Kurdiston O`rta Sharqning chorvachilik
mahsulotlaridagi asosiy ta`minotchisi sanaladi.
Kurdistonda muhimlikda neftdan
qolishmaydigan yana bir tabiiy zahirasi mavjud-suv resurslari. Tog`lardan
iborat bo`lgan kurd yerlari Yaqin va O`rta Sharq daryolarining asosi hisoblanadi.
Masalan, Tigrit va Yevfrat daryolari kurd tog`laridan boshlanadi. Bu kabi
daryolar nafaqat O`rta Sharqdagi qishloq xo`jaligi, balki energetika sanoati
uchun ham juda muhim sanaladi.
Qadimdan hozirgacha Uzoq Sharq va
Yevropa o`rtasidagi savdo aloqalarida Kurdistonning muhimligi yo`qolmagan.
Buyuk Ipak Yo`lida joylashgan Kurdistondan ko`plab savdo tarmoqlari o`tgan.
E`tiborlisi, Kurdiston O`rta Sharq va Kavkaz orasidagi neft quvurlari uchun eng
qulay joy hisoblanadi.
Kurdistonning o`ziga xos geografik
joylashuvining strategik ahamiyati esa masalani muammoni tushunib yetishda
yanada yaqindan yordam beradi. Yuqorida keltirilgan sabablarga ko`ra kurd
yerlari XVIII-XIX asrlarda G`arb kolonistlarining e`tiborini torta boshladi.
Britaniya, Fransiya va Rossiya bu hududni o`z nazoratlariga olish uchun harakat
boshladilar. Birinchi Jahon Urushidan so`ng esa ular Kurdistonni o`z
manfaatlariga ko`ra o`zaro taqsimlab oldilar.
Oktyabr Inqilobidan so`ng ruslar
regiondan chiqib ketishdi. Natijada inglizlar va fransuzlar asosiy
o`yinchilarga aylanishdi. Mustaqil Suriya va Iroq davlatlari tashkil
topishiga qaramay bu ikki qudratning regiondagi ta`siri saqlanib qoldi.
Yangi tashkil topgan ikki davlat ham
mintaqaning qadim davlatlari-Turkiya va Eron kabi Kurdistonni o`z manfaatlariga
mos ravishda nazorat qilishga intilishdi. Ular o`zlarining homiy-davlatlari
ko`magiga tayangan holda kurdlarni repressiya qila boshlashdi.
Aytib o`tilgan sabablar tufayli boy
hududning aholisi qashshoqlikda kun kechirmoqda. Kolonial boshqaruv, doimiy
beqarorlik Kurdiston iqtisodiyoti va siyosiy hayotini izdan chiqarib yubordi. Doimiy
repressiya, diskrinimatsiya kurd aholisini zamonaviylashuvdan mahrum qildi.
Natijada Kurdistonning ichki qismlarida hali ham qabilachilik, yarim-feodal
qishloq boshqaruvi saqlanib qoldi. Davlatlarning qattiqqo`l siyosati kurdlarda
ularga nisbatan nafratni oshirib, aksariyat kurd aholisini partizan va
jangariga aylantirdi. Buning oqibatida haligacha Kurdistonda qurolli
to`qnashuvlar, ayirmachilik harakatlari to`xtagani yo`q. Hattoki, oxirgi
paytlarda ozodlik harakatlari terrorizm tusini olmoqda. Aytib o`tilganlar
tufayli mintaqa davlatlari ham, qatliomlar sababli kurd millati ham hozirgacha
doimiy qo`rquv ostida yashab kelishmoqda.
Nega shu paytgacha kurdlarning qarshilik harakatlari biror natija
bermadi degan savol tug`ilishi mumkin. XX asr kolonial tizimlarning qulashi va
ularning o`rnida yangi davlatlarning paydo bo`lishiga guvoh bo`ldi. Nega uzoq
tarixga va boy madaniyatga ega bo`lgan kurdlar XIX asrdan buyon ozodlik uchun
harakat qilishlariga qaramasdan bunga erisha olmadilar?
Bunga ham ichki, ham tashqi omillar
sabab. Kurd jamiyatidagi tarqoqlik shunday ichki sabablardan biridir. Qabilaviy
tuzum, diniy oqimlarga bo`linish, diniy rahnamolarning katta yer egaligi doimo
millatning birlashishi yo`liga g`ov bo`lib kelgan. O`rta asrlarga xos bunday
tizim milliy ongni qotib qolishiga sabab bo`lgan.
Lekin bular asosiy sabablar emas.
Osiyo va Afrikadagi xattoki kurdlardan-da og`ir iqtisodiy va ijtimoiy ahvolda bo`lgan
ba`zi millatlar o`z mustaqilliklarini qo`lga kiritishga muvaffaq
bo`lganliklarini esdan chiqarmaslik lozim. Kurd milliy harakatining amalga
oshmasligining asl sababchilari tashqi omillardir.
Kurdlar va Turkiya-Eron ziddiyatlari
haqida ko`p gapirdik. Bu ziddiyatlarda kuchlar nisbati kurdlar xohlagandek
bo`lmasdan, ularga boshqa bir tashqi qudrat yordam qo`lini cho`zmagan edi. Arab
dunyosini Usmoniylardan tortib olgan kuchlar Britaniya va Fransiya edi.
Kurdlarning I Jahon Urushidagi isyonlari faqat Turkiya yoki Eronga emas, balki
Iroq hamda Suriyani o`z mandatiga olgan Britaniya-Fransiya juftligiga ham
qarshi qaratilgandi.
Suriya va Iroq tashkil topgach kurd milliy
harakati to`rt davlat: Iroq, Suriya, Turkiya va Eronning o`ziga xos
ittifoqining qarshiligiga duch keldi. Bu qarshilikning eng og`ir asorati
Kurdistonni shu to`rt davlat orasida bo`lib olingani edi. Kurdlar ayni paytda
tashqi dunyo bilan na dengiz, na quruqlik orqali aloqa qila oladilar. Shu
tufayli ularda mustaqil tashqi aloqa uchun imkoniyat yo`q. Mabodo biror tashqi
kuch ularga yordam qo`lini cho`zmoqchi bo`lgan taqdirda ham Kurdistonga kirish
uchun xech qanday yo`l topolmaydi. Barcha yo`llar mintaqada hukmron rejimlar
tomonidan to`sib tashlangan. Agar qurolli milliy harakat boshlansa, ta`minot
uchun biror xayrihoh qo`shni davlat talab qilinadi. Biroq bunday qo`shni davlat
amalda umuman mavjud bo`lmay, atrofdagi hamma davlatlarda Kurdistonni repressiya
qiluvchi rejimlar xukmron. Ularning xech biri Kurdistonning birlashishidan
manfaatdor emas. Bu davlatlar o`z hududigi Kurdistonni qo`shni davlat
tarkibidagi bilan o`zaro aloqalar o`rnatishining oldini olish maqsadida doimo
yashirincha ularni bir-biriga qarshi qayrab keladilar. Natijada kurd milliy
harakatidagi tashkilotlar o`zaro dushmanlarga aylanib qolganlar.
Qo`shimcha qilib aytish mumkinki,
kurd milliy harakati xech qachon xalqaro hamjamiyat tomonidan dastaklanmagan.
Bunga asosiy sabab aksariyat davlatlar Kurdistonda biror manfaat ko`rmaydilar
va regionning to`rt yirik davlatiga qarshi bo`lgan millatni dastaklashdan
o`zlarini tiyishga harakat qiladilar.
Kurd muammosining mintaqaviy ko`rinishi
AQSHning 2003-yildagi Iroqqa bostirib
kirishi XXI asrdagi kurd muammosining yangi yo`nalishga solib yubordi.
Bungacha esa kurd masalasining
mintaqaga ta`siri va to`rt davlatning bu muammo borasidagi o`zaro aloqalari
umuman o`ziga xos edi. 1990-yillardan oldinroq Suriya va Eron PKK (Partiya
Karkaren Kurdistan)ni g`arbparast Turkiya hukumatiga qarshi yashirincha qo`llab
kelishardi. Suriya PKKdan Turkiya bilan munozarali Hatay provinsiyasi va
Yevfrat daryosi suvini o`z manfaatiga moslab bo`lish uchun bosim o`tkazish
vositasi sifatida foydalanishga urinardi. O`z navbatida Eron PKKni o`zining
avtoritar islomiy rejimiga qarshi bo`lgan sekular va antiteist turk hukumatini
bo`g`ib tashlash uchun qo`llardi. Eron shuningdek, prezident Saddam Husayn
rejimiga qarshi turish uchun Iroq shimoliy-sharqini nazorat qilib turuvchi PUK
(Kurdiston Vatanparvar Ittifoqi)ni ham dastaklab kelardi.
Iroq kurdlari esa Saddam Husayn
genodsidi paytida ularni himoyalagan g`arb uchoqlariga o`z bazalarini bergani
uchun turk hukumatiga PKK qarshi kurashishda yordam berib kelishardi. Turkiya
bilan chegaradosh Iroqning shimoliy-g`arbini nazorat qiluvchi KDP (Kurdiston
Demokratik Partiyasi) jangchilari PKKga qarshi qator janglarda turk xavfsizlik
kuchlari bilan hamkorlik qilishgandi. Javob tariqasida Turkiya KDP bilan
diplomatik aloqalarni mustahkamlab, uni qo`llay boshladi.
Turkiyadagi kurd ozodlik harakati
PKKni qo`llagan Suriya o`z hududidagi kurdlarning xuquqlarini oyoqosti qilar,
fuqaroligini tan olmasdi. Iroqdagi KDP Suriya kurdlari bilan aloqalarni
mustahkamlab, ulardan g`arbdagi raqibi PUKga qarshi harakatlarda foydalanardi.
Ko`rinib turibdiki, 1990-yillar
atrofida kurd milliy harakati tahminan shunday qarama-qarshi tomonlarga:
Turkiya va Iroq kurdlari (aniqrog`i, KDP) bir lager, Suriya, Eron va PKK
ikkinchi lagerga bo`linib ketgandi.
1991-yildagi Ko`rfaz Urushidan so`ng
vaziyat boshqacharoq tus oldi. Anqara PKK qarshi bir qancha muvaffaqiyatli
xarbiy operatsiyalar olib bordi. Lekin partiyani to`la yo`q qilolmadi. Qiyin
vaziyatda qolgan PKK o`z homiysi Suriya xududiga qochib o`tdi. PKK rahbari
Abdulloh O`chalanga Damashqdan yashirin siyosiy boshpana berildi. PKK
jangarilari Suriya hududida tayyorgarlik o`tay boshladilar. Biroq Suriya
hukumati buni xech qachon tan olmagandi. Turkiya-Suriya ziddiyati shu darajaga
keldiki, 1998-yilda Turkiya Suriya chegarasiga qo`shin to`play boshladi. Anqara
zudlik bilan PKKni dastaklashni bas qilishni uqtirib, aks xolda urush
boshlanishi haqida ogohlantirganidan so`ng, nihoyat, Suriya taslim bo`ldi. Shu
yilning oktyabrida imzolangan ikki tomonlama bitimga ko`ra Suriya PKKga qarshi
Turkiya bilan hamkorlik qilishga majbur bo`ldi.
2003-yilda AQSH Saddam Husayn rejimiga
qarshi urush boshlashi bilan Eron ham oldingi strategiyasini o`zgartirib, PKKga
qarshi kurashda Turkiyaga yordam bera boshladi. Buning ikki sababi bor edi.
Birinchisi, Eronning ikki tomonida: Afg`oniston va Iroqda AQSH qo`shini mavjud
bo`lib, rasmiy Tehron ortiq Vashingtonning mintaqadagi siyosatiga qarshi
bo`lgan PKKni qo`llashga jur`at qilolmasdi. Ikkinchisi, Eron Turkiya-AQSH
munosabatida boshlangan inqirozdan unumli foydalanishga qaror qildi. Bu inqiroz
shundan iborat ediki, Turkiya AQSHning Iroqqa qarshi urushini tanqid etib, uni
qo`llashdan bosh tortdi. Javob tariqasida AQSH PKKga qarshi xarbiy harakatlarni
bekor qildi. Oldinlari Turkiyaga beriladigan yordamga ega bo`lish uchun Eron
PKKga qarshi operatsiyalar boshladi. Tehron 1990-yillarda o`zi homiylik qilgan
PKK lagerlarini ayovsiz bombaladi.
Eronning hiyonatidan g`azablangan PKK
Tehron hukumatiga qarshi o`zining eroniy qanoti PJAK (Kurdiston Ozod Xayot
Partiyasi)ni tashkil qildi. Iroqning shimoliy-sharqida aoslangan bu partiya
2003-yilning o`zidayaoq Eronga qarshi qator hujumlarni amalga oshirdi. Natijada
Eron Turkiyaga PKKni to`la tugatishda hamkorlikni taklif qildi. Shu tariqa Iroq
Urushi boshlanishi bilan Eron va Turkiya ittifoqdoshlarga aylanishdi.
Saddam Husayn hokimiyatdan
ag`darilgandan so`ng Iroq kurdlari ham o`z strategiyalarini keskin
o`zgartishdi. Saddamning repressiyasi tugar ekan, KDP va PUK PKKga qarshi
Anqaraga yordam berishni to`xtatishdi. PKK esa o`z navbatida bundan Iroq
hududida baza tashkil qilish imkoniyati sifatida foydalandi. Bu Turk-Iroq kurdlari
va Turkiya-AQSH (Turkiya PKKni Iroq hududida o`rnashib olishiga AQSHni sababchi
deb hisoblagan edi) munosabatlarini darz ketishiga olib keldi.
Shu tariqa 2003-yildan so`ng O`rta
Sharq mintaqasidagi kurd muammosi munosabatlari keskin o`zgarib ketdi. Turkiya,
Suriya va Eron asosiy kurd xarbiy harakati PKKga qarshi bir ittifoqqa
birlashishdi. PKK esa Eronni PJAK bilan nishonga ola boshladi. Saddam
diktaturasidan qutilgan Iroq kurdlari AQSH bilan hamkorlikka kirishib,
Turkiyadan uzoqlashishdi.
AQSHning Iroqqa kirishi uzoq davrdan
beri boshqa kuchlar bosimi ostida yashab kelayotgan Kurdistonning barcha
burchagidagi ozodlik uchun kurashayotgan kurdlarda najot umidini uyg`otdi. Ular
AQSH Kurdistonni birlashtirishda yordam qo`lini cho`zadi deb umid qilishgandi.
Saddam Husayn hokimiyatdan ag`darilishi ortidan Iroq Kurdistonining nisbatan
erkin siyosat yuritish imkoniyatiga ega bo`lishi bu umidni olovlanishiga sabab
bo`ldi. Shu tufayli Kurdistonning boshqa hududlari, ayniqsa Turkiya Kurdistonida
milliy harakatning yangi to`lqini boshlandi.
Turkiyada 1978-yildan buyon hukumatga qarshi
kurashib kelayotgan PKK (Kurdiston Ishchi Partiyasi)ning rahbari Abdulloh
O`chalan 1999-yilda Nayrobida qo`lga olinishi ham kurd ziddiyatining XXI asrda
o`zgacha tus olishiga sabab bo`ldi.
PKK doimo AQSHning imperializm
siyosatiga ehtiyotkorlik bilan munosabat bildirib kelgan. Kurdistonning
birlasha olmaganiga imperialistik kuchlar asosiy sababchilardan bo`lganligini
yaxshi tushungan PKK AQSH bilan aloqa qilishda o`zini tiyishga harakat qilib
kelgan. Shu sababli Vashington PKKni O`rta Sharq mintqasidagi âtahdidli kuchâ
sifatida baholab, O`chalanni qo`lga olishda AQSHning MRB (Markaziy Razvedka
Boshqarmasi)si Turkiya hukumatiga yaqindan yordam bergan edi.
Biroq O`chalanning qo`lga olinishi
PKKning kuchsizlanishiga sabab bo`lmadi. Qaytanga harakat o`z siyosati va
taktikalarini o`zgartira boshladi. Partiya faqatgina Turkiya bilan cheklanib
qolmasdan, Eron va Iroqda ham o`z faoliyatini yoyishga tutindi. Ayni damda aytish
mumkinki, ba`zi muammolarni xisobga olmaganda PKK hali ham Kurd dunyosining
asosiy ozodlik harakati maqomini yo`qotmagan.
Kurd yo`lboshchilari doimo o`z davlatlarini
tuzishda ko`mak olish maqsadida tashqi kuchlar bilan aloqa o`rnatishga harakat
qilib kelishgan. Bunday ittifoqdoshlar rolini, asosan, Britaniya, Fransiya yoki
AQSH o`ynab kelishgan. Kurdlar doimo bu global qudratlar tomonidan aldanib
kelganlariga qaramay Iroq Urushida Qo`shma Shtatlar bilan yana bir bor
hamkorlik qilishga qaror qilishdi. Saddam Husayn tomonidan ayovsiz repressiya
qilinib kelingan Kurdiston Regioni aholisi amerikaliklar bilan birgalikda Iroq
hukumatiga qarshi qurol ko`tarishdi. Natijada ular nisbatan o`zlari istagan
narsalarga ega bo`lishdi. Lekin bu hamkorlik oldingilariga qaraganda o`ziga xos
bo`ldi: global kuchlar tomonidan aldanib kelingan kurdlar bu
safar ancha ehtiyotkor
harakat qildilar, ixtiyorlarini to`la AQSHga topshirib qo`yishdan o`zlarini
tiydilar. Bu ishonmaslik haligacha davom etmoqda. PKK esa bunday taktikani
inkor etdi. Partiya o`zining yangicha strategiyasida Turkiya hukumatiga qarshi
kurashish uchun Turk-Kurd frontini tashkil qilish yo`lini tanladi. Ta`kidlash
joizki, ayni paytda PKK tarkibida ko`plab turk millatiga mansub a`zolar mavjud.
AQSHning Iroqqa kirishi ko`p kurdlarda ozodlik uchun umidni kuchaytirdi.
Lekin PKK rahbari Abdulloh O`chalan qamoqxonadan turib: âAQSHning qanotlari
ostidagi âmustaqil Kurdistonâ amalda xech qachon mustaqil bo`lmaydi, u mintaqada
Amerikaning manfaatlariga xizmat qiladigan ikkinchi Isroilga aylanadi, xolos,â
deya ogohlantirgandi. O`chalanning kurdlar orasida obro`si katta bo`lishiga
qaramay AQSH kurdlarda o`zining ta`sirini oshirishga harakat qilmoqda. Uning
yashirin yordamlari natijasida Iroq Kurdistoni o`zining mustaqilligini
mustahkamlab oldi, hozirgi kunda esa Suriya va Eronda ham kurdlar isyonlar
boshlashdi.
Turkiya Kurdistoni butun Kurdiston
muaommosiga kalit ekan, biz bunga alohida e`tibor qaratishimiz lozim. O`zini
turk hukumatining ittifoqdoshi hisoblaydigan AQSH mintaqada o`z siyosatiga
qarshi bo`lgan PKKni parchalab tashlab, uning qoldiqlaridan âitoatkorâ boshqa
bir partiya yaratishga bir necha bor urinib ko`rdi. Bu urinishlarning
kulminatsion nuqtasi PKK rahbari Abdulloh O`chalanning ukasi Osman O`chalan
2004-yilda PKK tarkibidan chiqib, Iroq Kurdistoni rahbari Masud Barzoni va
Vashington homiyligi ostida o`z partiyasini tuzganligi bo`ldi. Garchi Osman O`chalanning PKKdan yuz o`girganligi partiya birligiga u qadar
putur yetkazmagan bo`lsada, kelajakdagi bo`lishi mumkin bo`lgan bunday ichki
bo`linishlar yagona kurd milliy ozodlik harakatining butunlay yo`q bo`lib
ketishiga olib kelishi xech gap emas.
AQSH o`zining imperialistik siyosatida kurd muammosidan âtuz qartaâ
sifatida foydalanishni istaydi. U barcha kurd harakatlarini bo`lib tashlab,
ulardan faqat o`z manfaatlarini bajaradigan yangi bir tashkilot tuzib, bu
tashkilot yordamida kurd muammosiga aloqador barcha davlatlarini âchizgan chizig`idanâ
yurgizishni rejalashtirmoqda.
2011-yilning boshida boshlangan Arab Bahori
regiondagi Suriya, Iroq, Eron, Turkiya hamda kurdlar o`rtasidagi siyosiy
muvozanatni yana bir bor boshqa yo`lga solib yubordi. Erkinlik, inson
xuquqlarini hurmat qilish va yashah sharoitlarini yaxshilash talab qilingan
namoyishlar davomi o`laroq boshlangan Suriyadagi isyonlar ortidan Anqara va
Tehron qarama-qarshi siyosiy lagerlarga bo`linib ketishdi: Turkiya isyonchilar
tarafini olgan bir holda Eron Bashar al-Assadni qo`lladi.
Turkiya talab qilgan islohotlarni
o`tkazishni rad etgan Assadga qarshi Anqara muholifat kuchlarini dastaklay
boshladi, javob tariqasida Eron PKKni yana bir turklarga qarshi ta`minlashga
qaror qildi. Natijada PKK 2011-yilning yozidan boshlab Turkiyaga qarshi
jangavor harakatlar miqyosini kengaytirdi.
Suriyada namoyishlar boshlanishi bilan al-Assad PKKni Suriya kurdlarini o`zi tomonga og`dirish uchun ishlata boshladi. Bu esa o`z navbatida Turkiyani g`azablantirdi. Eron ikki asosiy sababga ko`ra al-Assad hukumatini qo`llamoqda: 1) Suriyani Livanga nisbatan ta`siri katta bo`lib, Eron Assad rejimi orqali Livandagi o`ziga xayrixoh bo`lgan Hizbulloh guruhini osonlik bilan nazorat qilishi mumkin; 2) mintaqada Musulmonlar Birodarligining ta`siri o`sib borayotgan ekan, Assad rejimi huddi shunday diniy-siyosiy ta`sir jihatdan gegemonlikka intiladigan Eronga Birodarlik harakatini âqaychilabâ turishga yordam berishi mumkin.
Suriya kurdlari shu davrga qadar
ozodlik harakatlari borasida mintaqada passiv edilar. Davom etayotgan fuqarolar
urushi ta`siri ostida Suriya kurdlari bosh ko`tarib chiqa boshladilar. Farqli
jihati shundaki, kurdlar bu davrdan unumli foydalanib qolishga harakat
qilishmoqda. Ular davlatlardagi betartibliklar va hukumatlarni
sarosimadaligidan foydalanib o`z ta`sirlarini oshirib olishga urinishayotganini
kuzatish mumkin. Assad PKK yordamida kurdlarning kuchidan foydalanib, kurdlarni
isyonlardan uzoqroq saqlashga yoki muholifat ustidan o`z ustunligini oshirib
olishga qanchalik urinmasin, hozir, Suriya kurdlari na hukumat, na muholifat
kuchlarini qo`llab-quvvatlashmoqda.
Suriya kurdlari YPG (Kurd Odamlari
Muhofazasi)ning qurolli bo`linmalari yordamida o`z yerlarini ham muholifat, ham
hukumat kuchlaridan himoya qilishmoqda.
Suriya kurdlarini ayni vaziyatda har
ikki tarafda ham emasliklarini shunday izohlash mumkin: Assad va undan oldingi
Suriya rahbariyati doimo kurdlar xuquqlarini inkor etib kelishgan. Shu
vaqtgacha kurdlarning fuqaroligi tan olinmagan. Kurdlarning avtonomiya haqidagi
da`volari hatto tinglanmagan ham. Ayni hukumatga qarshi muholifatda bo`lgan va
jang qilayotgan FSA (Ozod Suriya Armiyasi) esa xattoki kurdlarning mavjudligini
inkor qilib keladigan Turkiyaning ko`magiga tayanadi. FSAni tashkil qiluvchi
arablar ham kurdlarning avtonomiyaga bo`lgan talablarini keskin rad etishadi.
Fuqarolar urushida muholifatning qo`li baland kelgan taqdirda ham kurdlarning
taqdirida xech qanday o`zgarish yuz bermaydi.
Kurdlar Suriya Inqirozida xech bir
tomonni qo`llamayotganliklariga qaramay ularni beta`raf deb bo`lmaydi. Kurdlar
mamlakatdagi parokandalikni o`zlarining alohida mustaqil davlat bo`lib ajralib
chiqishlari uchun qulay imkoniyat sifatida ko`rmoqdalar. Mintaqadagi kurdlar
tobora yakdillashib borayotganliklari ham alohida ko`zga tashlanmoqda. Kurd
diasporasi shakllanmoqda. Bu Suriya fuqarolar urushi ichida boshqa bir
fuqarolar urushi kechayotganligidan darakdir.
Muhtasar qilib aytganda mintaqa davlatlari
doimo regional gegemoniyaga erishish uchun kurd muammosidan vosita sifatida
foydalanishga urinib kelishgan. Ular biror kurd jamiyati yoda partiyasini
boshqa bir mintaqaviy raqibiga qarshi qo`llashgan bo`lmasin, amalda xech qachon
kurdlarning xar qanday ko`rinishdagi avtonomiyasini bo`g`ib tashlashga harakat
qilishgan. Xuddi shu jihat mintaqa davlatlarini kurdlarga nisbatan siyosatda
birlashtirib turadi. Sababi u yoki bu davlatda tuzilajak kurd avtonomiyasi o`z
hududidagi kurdlarga ta`sir qilishi, ya`ni âdomino effektiâdan har bir davlat
cho`chiydi. Bu ularning eng ojiz tomoni bo`lib, kurd muammosiga aralashmagan
har qanday tashqi davlat har qanday vaqtda kurd masalasini o`z manfaati yo`lida
ishlatib, mintaqada gegemonlikka erishishi mumkin. Shu jihatdan O`rta Sharq
mintaqasi haligacha jahonning eng xavfli nuqtalaridan biri bo`lib qolmoqda.
Kurd muammosiga yechimlar
Kurd muammosi
qanday yechilishi lozim degan savolga mana yillarki biror muqobil javob
topilgani yo`q. Bu borada biror kelishuv ham imzolanmagan.
Turkiya hanuz o`zining inkor etish va
repressiya siyosatidan voz kechgani yo`q. Kurd muammosini separatistik
terrorizm sifatida ko`radigan turklar muammoni yechishda xarbiy kuchdan boshqa
narsani qo`llashmayapti. Kurd alohidaligiga bo`lgan har qanday talab turk
hukumati tomononidan faqat âseparatizmâ deya baholanadi. Turkiyada kurdlarning
madaniy xuquqlar yoki kichik demokratik talablari ham ommaviy chiqishlar,
buning ortidan alohida federatsiya yoda mustaqil davlatning ajralib chiqishiga
olib keladi degan âkurdofobiyaâ shakllangan. Bunday âfobiyaâ faqatgina
Turkiyada emas, balki kurd muammosiga aloqador barcha davlatlarda shakllanib
ulgurgan.
Kurd muammosini hal etilishini
qo`llab-quvvatlaydigan shaxslar, guruhlar yoki partiyalarni sinflashtirish
mumkin. Ularning har biri muammoni hal etishda o`z mafkurasi va dunyoqarashiga
ega bo`lib, bu sinflar quyidagilar:
1.
Kurd
millatchilari;
2.
Etnik
federatsiya tarafdorlari;
3.
Birgalikda
yashash g`oyasini qo`llovchilar.
Kurd millatchiligi XX asrning
boshlarida yuzaga keldi. Yagona milliy davlat qurish mafkurasi Buyuk Fransuz
Inqilobi ta`sirida paydo bo`lgandi.
Kurd millatchilarining mafkurasini
Usmoniylar Imperiyasi tarkibida yashab kelayotgan boshqa millatlar: serblar,
yunonlar, ruminlar, albanlar, bolgarlar va armanlar quchoq ochib kutib olishdi.
Ushbu xalqlar kurd millatchiligi ta`siri ostida Usmoniylarga qarshi
qo`zgolonlar ko`tarishdi va deyarli hammasi o`z mustaqilligini qo`lga
kiritishdi.
Biroq aksariyati musulmon bo`lgan
kurdlarning o`zi Imperiyaga qarshi chiqishmadi va I Jahon Urushida Usmoniylar
bilan birga jangga kirishishdi. Kurdlar o`z taqdirlarini islomiy birlik g`oyasi
tufayli turklar bilan birga ko`rgan edilar. shu sababli ko`pchilik kurdlar alohida
davlat bo`lib ajralib chiqishdan ko`ra turklar bilan bir demokratik davlat tarkibida
yashashni afzal ko`rishdi. Nega alohida kurd davlati tashkil qilinmaganligining
ikki alohida sababi ham bor:
1)
G`arbning
gigant davlatlari qator sabablarga ko`ra mustaqil kurd davlati tuzilishidan
biror manfaat ko`rmaganlar;
2)
Kurdlarning
o`zi asrlar davomida birga yashab kelgan turklardan ajralib yashashni
xohlamaganlar.
Kurdlar o`z xuquqlarini tan olinishiga
erishish, mustaqil bo`lishlariga qanchalik urinishmasin, haligacha kurd
jamiyatining aksariyati alohida mustaqil davlat g`oyasini inkor etadi. Bu
inkorlarning ikki sababi bor:
1)
Alohida
milliy davlat g`oyasi XIX asrda butun jahonda ko`p tarqalgan, ko`p
xalqlar o`z
davlatlarini qurish uchun intilishgan edi. XXI asrda esa globalizatsiya shamoli
jahonni kezib chiqdi. Hozirda informatsiya va madaniyat biror chegara bilmaydi,
bu ikki omildan xech qanday yo`l bilan himoyalanib bo`lmaydi. Butun dunyo
sport, madaniyat, moda, media va texnologiya sohasida qorishib ketdi. Bugun bir
davlatda ishlab chiqarilgan tovarni bir necha kun ichida dunyoning narigi
chekkasidagi xaridor sotib olishi mumkin. Internet millatlar va xalqlarni
yanada yaqinlashtirdi. Turli din, etnik birlik va millatdagi shaxslarni turmush
qurishi ajablanarli xol bo`lmay qoldi. Mahalliy yoki milliy tillar o`rnini
tobora ingliz tili egallab bormoqda. Hozirgi dunyoda milliy davlat
chegaralarining iqtisodiyot, madaniyat va informatsiya oldida xech qanday
ahamiyati qolmadi. Bunga o`xshash sohalar chegaralar mavjudligini tan olmay
qo`ydi. Milliy davlatlar o`rniga Yevropa
Ittifoqi kabi regional birlashmalarning ahamiyati oshib bormoqda. Dunyoning
hozirgi holatida XIX asr kayfiyatidagi kurd millatchiligi kurdlarga foydadan ko`ra
ko`proq zarar olib kelish ehtimoli yuqori. Shu sababli aksariyat kurdlar
alohida davlat bo`lib yakkalanib qolish o`rniga o`zlari yashab qolgan
davlatlari tarkibida qolib, teng xuquqqa erishishni afzal bilishadi.
2)
Alohida
milliy davlat g`oyasi O`rta Sharq sharoitiga to`g`ri kelmaydi.
Bunday mafkura
quyidagi sabablarga ko`ra muammoga yechim topishdan ko`proq chigalliklar olib
kelishi mumkin:
a) O`rta Sharqda Yevropadagidek ijtimoiy tizim
mavjud emas, ularning har ikkisi turli yo`llarda shakllangan. Yevropada
Islohotlar Davri, Uyg`onish, Sanoat To`ntarishi va demokratik inqiloblar
bo`lgan bir holda, O`rta Sharq bunday jarayonlarni boshidan kechirmagan. O`rta
Sharqda Yevropadagi kabi burjuaziya yoki ijtimoiy sinflar shakllanmagan.
b) bir-biri bilan bog`liq bo`lmasada, O`rta
Sharqda etnik va diniy farqlar ajratilmagan. Kurd-turk-arab, musulmon-xristian, sunniy-shia bir joyda, birgalikda
yashab kelishgan. Bunday ijtimoiy hayot separatizmdan ko`ra ko`proq murosa va
birgalikda yashashga asoslangan.
c) etnik va diniy
farqlar esa birinchi navbatda katta imperiyalar tomonidan vosita sifatida
ishlatila boshlangan, so`ng jamiyatga ham o`z ta`sirini o`tkazgan.
d) O`rta
Sharqdagi etnik farqdan ko`ra katta ta`sirga ega bo`lgan omil bu- dindir.
e) etnik va
milliy farqlarni hisobga olmagan holda bir din vakillari orasidagi nikoh O`rta
Sharqda odat tusiga kirgan. Statistikaga ko`ra, Turkiyani o`zida kurdlar va
turklar o`rtasidagi nikoh 1 milliondan oshib ketadi.
f) O`rta Sharqda
etnik turfaliklar o`rtasida jiddiy nizolar deyarli kelib chiqmagan, urushlarning
asosiy sababi gegemoniyaga intilish, tashqi kuchlar ta`siri yoki diniy bo`lgan.
g) millatchilik,
alohida millat asosida davlat tuzish g`oyasi O`rta Sharq uchun yangi
hisoblanadi. Birinchi galda bu mintaqada xarbiy davlatlar tashkil topgan.
Mintaqadagi arablarning millatchiligi esa din bilan qorishib ketgan.
Bulardan kelib chiqib aytish
mumkinki, kurd muammosini hal qilishning yo`llaridan biri-ularning yashab
turgan davlatlaridagi boshqa xalqlar bilan assimilyatsiya (qorishtirib
yuborish) qilishdir. Ya`ni kurdlarga qarshi diskrinimatsiya siyosatini bekor
qilib, ularni boshqa xalqlar bilan aloqasini mustahkamlashga erishish orqali
muammoga yechim topish mumkin. Bunday usulni XX asrning boshida kamolchilar
amalga oshirmoqchi bo`lgan edilar. Ular Turkiyada yashab turgan barcha
millatlarni bir yagona millat- turklar deb atshgan, yagona davlat qurishga
intilishgan edi. Biroq kamolchilarning
assimilyatsiya siyosati demokratiya ruhidan begona, faqatgina turk millatining
manfaatlarini hisobga olgan natsizmdan o`zga narsa emas edi. Hozirgi kunda esa
assimilyatsiya siyosatini demokratik tamoyillarga tayanib olib borish lozim.
Ya`niki kurdlarning asliyati, xuquqlari, erkinliklari tan olinsa hamda ular
mintaqadagi boshqa millatlardan ajratilmasa muammoni qanaqadir ma`noda
yumshatishga erishish mumkin. Albatta, bu uzoq vaqt talab qiladigan jarayon
bo`ladi va butun boshli millatni boshqa millatlar tarkibiga singdirib yuborishning
ham amaliy jihatdan deyarli iloji yo`q. Biroq shuncha davrdan buyon masalaga aniq
yechim topilmagan ekan, vaqtni qo`ldan boy bermasdan bu jarayonni boshlash
lozim. Muammoning eng murakkab tomoni shundaki, kurd ziddiyati faqat bir
davlatga tegishli emas. Mintaqadagi rejimlarning siyosiy kayfiyati hisobga
olinsa, assimilyatsiya bilan muammoga yechim topish ming yillik kul orasidan
cho`g` topishdek bekorchi ish ekanligini anglab yetish mumkin.
Yuqoridagilardan kurdlarning hammasi
mustaqil davlat g`oyasiga qarshi yoki shunday bo`lishi kerak degan xulosaga
chiqarish katta xatolikdir. Kurdlarning alohida millatligi, ma`lum hududi, tili
hisobga olinsa, ular falastinliklardan ham ko`ra o`z davlatiga ega bo`lish
xuquqiga ko`proq loyiqdirlar va ko`pchilik kurdlar ham shunday fikrga ega.
Biroq hozirgi zamon, mintaqadagi hukumatlarning
siyosiy portretiga nazar solinsa, kurdlarning o`z davlatiga ega bo`lishi
ilojsizdek ko`rinadi. To`rt davlatda ham o`ziga xos tuzumlar mavjudligi,
davlatlararo integratsiyasi jarayonlarining o`zgaruvchanligi muammoga yechim
topishni yanada qiyinlashtiradi.
Xo`sh, unday bo`lsa yechimga qanday
erishish mumkin? Faqat ikki yo`l bilan: xarbiy yoki diplomatik.
Kurd milliy xarbiy harakati yuqorida
ko`rsatib o`tilgan qator sabablarga ko`ra haligacha biror natija bermadi. Kurdlar
zamonaviy armiya, qurol-yarog`larning yetishmasligi, jangari guruhlarni o`zaro
hamkorlik qilmasligi ham buning asosiy sabablaridan biridir. O`z navbatida
to`rt davlat ham kurd alohidaligini yo`q qilishning uddasidan chiqa olmadilar. Bunga
qarshi o`laroq kurd ayirmachilik harakati kuchayib, ommaviy tus oldi. Milliy
harakat shakllandi va kurd jamiyatining barcha qatlamlarini o`z ichiga qamrab
oldi. Kurdistonning turli burchaklaridagi kurdlar o`zaro aloqalarni
mustahkamlashga erishdilar. Deyarli
barcha davlatlarda kurd qarshiligi o`sdi, Kurdistonning uchta qismida bunday
qarshiliklar qurolli ko`rinish oldi.
Bu qarshiliklarga to`rt davlat kurd
alohidaligini tan olmaslik, xuquqlarini yanada cheklash va repressiyani
kuchaytirish bilan javob berdilar. Turkiya va Iroq hukumati kurd
ayirmachilariga qarshi xarbiy harakatlarga hisobsiz mablag` va inson
resurslarini sarfladilar. Birgina Turkiyaning o`zi 1990-2000-yillar mobaynida
xarbiy operatsiyalar uchun 10 milliard dollar isrof etdi. Natija esa bitta:
mamlakatning byudjetiga katta zarar keltirildi, ommaning hukumatga nisbatan
noroziligi kuchaydi, davlat siyosiy inqiroz yoqasiga kelib qoldi va
Kurdistonning iqtisodiyoti deyarli barbod bo`ldi.
Shunday ekan, xarbiy yo`l bilan
muammoga yechim topilmasligiga xech qanday shubha yo`q. Muzokara stoliga
o`tirib, har ikki tomonni manfaatlarini hisobga olgan holda ziddiyatni
demokratik yo`l bilan hal etish yagona yo`ldir. So`ngi 80 yil ichidagi
assimilyatsiya yoki xarbiy siyosat xech qanday natija bermaganligi shu fikrga
kelishga majbur etadi. Ayni damda tomonlar orasida ham tinchlik yo`li
tarafdorlari soni ortib borayotganligini kuzatish mumkin. Aksariyat faollarning
hisoblashicha, teng xuquqli avtonomiya yoki federatsiya eng maqbul yechimdir.
Kurd muammosi mintaqaviy darajadan
xalqaro darajaga ko`tarilar ekan, BMTning Iroq Kurdistonini himoyalaydigan
rezolyutsiyasi alohida e`tiborga loyiq. Yevropa Ittifoqi kirishga harakat
qilayotgan Turkiyadan ham Ittiqfoq Yevropa siyosiy va ijtimoiy standartlarini
qabul etish, demokratik islohotlarni joriy etish, eng muhimi, kurd
repressiyasini bas qilishni talab etadi.
1970-yilda diplomatik yo`l bilan
tashkil etilgan Iroq Kurdistoni regioni tinchlik yo`li yordamida yechim
topishga yorqin misoldir. Biroq mintaqada despotik (Eron), parokanda (Suriya)
va agressiv (Turkiya) tuzumlar hukmron ekan diplomatik yechim ham savol ostida
qoladi. Bu tuzumlar hokimiyatni qo`ldan boy bermaslik uchun har narsaga tayyor
bo`lib, âdomino effektiâdan qo`rqqan holda biror kurd avtonomiyasi yoki
federatsiyasini xech qachon tan olishmaydi. Ularning o`zaro munosabati xavas
qiladigan darajada bo`lmay, xatto boshqa bir davlat hududida ham kurd
avtonomiyasi tuzilishiga xech qachon yo`l qo`ymaydi. Mobodo, xalqaro bosim
orqali kurd avtonomiyasi tashkil qilingudek bo`linsa ham bu davlatlar uning
ichki ishlariga aralashishdan o`zlarini tiyolmaydilar. Natijada mintaqada
yanada xavfli vaziyat yuzaga keladi.
Yakuniy xulosa o`rnida shuni aytish
mumkinki, tinchlik yo`li yagona yo`l bo`lib, Kurdistonning barcha hududlarida ijobiy natija
beradi, kurdlarning tan olinishi, alohida avtonomiya bo`lib ajralib chiqishlari
ularni qoniqtiradi. Biroq buning uchun mintaqa davlatlaridagi avtoritar tuzumlar
o`zgarishi yoki ular o`z siyosatlarini demokratik o`zanga solishlari lozim.
Qachonki mintaqada integratsiya jarayoniga keng yo`l ochilsa, davlatlarning
bir-biridan xavfsirab yashashiga o`rin qolmasa, chegaralar simto`rlar va
minalardan tozalansa shundagina kurd muammosi degan so`zga o`rin qolmaydi.
XULOSA
Jahondagi har bir millat o`zini-o`zi
e`tirof etish, o`z davlatini tuzish xuquqiga ega. Bir millatning boshqa
millatlarning manfaatlari va egoistik dunyoqarashi tufayli tan olinmasligi,
oyoqosti qilinishi achinarli holdir.
Kurdlarning mustaqillik uchun
kurashi, davlatlarning esa bunga qarshiligi mana yillardirki O`rta Sharq
mintaqasini jahonning âqaynoq nuqtalarâidan biriligicha qolishiga sabab bo`lib
kelmoqda. Dunyoning bunday âqaynoq nuqtalarâi qanchalik ko`p bo`lsa,
insoniyatning xotirjamligi, osoyishtaligi shunchalik xavf ostida qoladi.
Bugungi global zamonda dunyoning u chekkasida bo`layotgan inqirozlar zum o`tmay
dunyoning bu chekkasiga ta`sir etishini xisobga olsak, kurd muammosi faqatgina
O`rta Sharq yoki to`rt davlat yoinki turk-kurd-arab-fors muammosi emas, balki
butun insoniyatning muammosi ekanligini anglab yetamiz.
Shunday ekan, butun xalqaro
hamjamiyat vaqtni qo`ldan boy bermasdan xar ikki tomonni muzokaralar stoli atrofiga
chorlab, ziddiyatni tinch yo`l bilan xal qilish choralarini ko`rishi zarur.
Zero, insoniyat, dunyoning taqdiri bugun chiqarilajak qarorlar bilan bog`liq.
Dunyo despotlardan bir millatni
xaq-xuquqini oyoqosti qilmaslikni talab qilishi lozim. O`z navbatida jabirdiyda
millat ham qo`lidagi qurolini qo`yib, jamiyatining ongi, dunyoqarashini
o`stirishga bor e`tiborini qaratishi zarur. Ana shundagina maqsadga erishish,
muammoga yechim topish osonlashadi.
Kurd millatining birlashish masalasi
kelajak savolidir. Ishonamanki, O`rta Sharq kelajakda xuddi boshqa mintaqalarda
bo`lgandek ijobiy o`zgarishlarni boshidan kechiradi. Bugungi kunning despotik,
agressiv, avtoritar rejimlari ertaga yo`q bo`ladi, ularning o`rniga demokratik,
islohotparvar hukumatlar tuziladi, Â millatlardagi
yarim-yovvoyi dunyoqarash keskin o`zgarishga uchraydi, mintaqa millatlari
bir-biridan begonasiramay, nafratlanmay, bir oiladek xayot kechirashadi.
Chegaralar o`z ahamiyatini yo`qotadi, hozirgi Yevropa Ittifoqidek chegara
bilmas tashkilotlar mintaqada hukm suradi, davlatlar, ayniqsa, Kurdistonni
bo`lib tashlagan simtikanlar yulib tashlanadi. Faqat bu narsalarga erishish
uchun harakatni bugundan boshlash zarur.
Комментариев нет:
Отправить комментарий